Hei leppoistajat – virtuaalitoreilla vietetään nyt karnevaaleja!

Löysin mielenkiintoisen ajattelijan, omaan prosessiini helposti rinnastettavan, käsitteellisen todellisuuden. Robert Jay Lifton on amerikkalainen psykiatri ja psykohistorioitsija. Kirjassaan ”The Protean Self” Lifton esittää, että ihmisen itseys on ikuisessa muutoksen tilassa oleva prosessi. Proteus-itseys merkitsee sitä, että ihminen on vertauskuvallisesti kuin Odysseus-myytin Proteus. Hänhän oli merenjumala, joka kykeni ottamaan erilaisia muotoja itselleen. Proteus oli välillä käärme, leijona, villisika, välillä aaltoileva vesi tai vihreä valtava puu. Toisen myytin mukaan Proteus ei ollutkaan merenjumala vaan hän oli Egyptin kuningas, jonka monimuotoisen viisauden avulla säilytettiin arvoja.

Vaikka ihmisen itseys onkin monikasvoinen, on Proteus-itseydessä myös samalla jotakin pysyvyyttä. Esimerkiksi itseytemme kykenee saattamaan yhteen erilliset, näennäisesti yhteen sovittamattomat osat itseämme, jonka jälkeen on mahdollista tapahtua sisäinen muodonmuutos. Analysoin seuraavassa muutaman kappaleen verran Liftonin teorioita, koska sen perusolettamukset näyttävät olevan jotakuinkin identtisiä terapeuttisen mielentilojeni prosessin kanssa.

Olen varmaan tullut jo aikaisemmin maininneeksi, että elämme parhaillaan kenties hetkeä, jossa yhä useampi ihminen on alkanut tuntemaan itsensä masentuneeksi muukalaiseksi ja samalla kodittomaksi tässä maailmassa. Proteus-itseyden näkökulmasta ajatellen, tämä on hyvä asia. Se on mahdollisuus uuden, paremman ja aidommin demokraattisen todellisuuden rakentamiselle. Kollektiivinen ahdistuksemme on tuottamassa parhaillaan ehkä jotakin täysin uutta, erilaista, muotonsa muuttanutta ihmistyyppejä tai todennäköisemmin ihmistyyppejä? Kaoottisen maailman keskeltä paljastuukin toivo paremmasta! Se tarkoittaisi sitä, että ihmiset yhteisöllisesti ovat vaihtamassa kasvojaan. Tässä prosessissa he ovat transformoitumassa uudeksi kohtuullisuudesta ja monikulttuurisuudesta nauttiviksi, pehmeämmät arvot omaavaksi itseyksiksi ja erilaisiksi erilaisuutta juhliviksi yhteisöiksi. Ehkä kaikenlaiset virtuaaliset pilkkaryhmät ovat osa tätä muutosprosessia (Ei enää lisää Bechameja Suomeen jne.)? Ihmiset kollektiivisesti leikkivät virtuaalisilla toreilla ihmiselämän absurdiutta ja paradoksaallisuutta. He illakoivat, melskaavat ja viettävät groteskeja karnevaalejaan pilkkaamalla itseään, toisiansa ja politikkoja ym. julkiksia. Václav Havel on sanonut, että modernin ihmisen täytyy laskeutua oman absurdiutensa spiraalin pohjaan nähdäkseen sen yli.

Ja tämä leikki on viemässä meitä ehkäpä suuntaan, jossa olemme alkaneet näkemään länsimaisen totalitaarisen monologin läpi. Ehkä kansalaiset ovat nyt muutoksessa politikkojen edellä? Jos tämä on todellisuutta, niin tilanne on totta tosiaan koominen. Kansa on huomannut pitkän aikaa sitten, että keisarilla ei ole enää vaatteita. He ovat valmiit kohtuullistamaan elämänsä, mutta ihmiselämästä ja luonnosta vieraantunet politikot sokeina jatkavat omia materialialistisia juhliaan.

Onko nämä dialogiset Avattariemme yhteiset torikokoukset auttaneet meitä kirkastamaan omaa itseyttämme, jolloin kykenemme näkemään länsimaisen elämäntavan ympäristöä tuhoavan ja sosiaalista epätasa-arvoa ylläpitävän yksipuolisen materialismin läpi? Ehkä siksi meistä niin monessa on tapahtumassa muodonmuutos ja olemme lähteneet sankoin joukoin etsimään uutta leppoisempaa ja kohtuullisempaa elämää? Kertokaa minulle, voiko tämä kollektiivinen muodonmuutoksellinen muutosprosessi olla totta, vai olenko vain idealisti hölmö?

Lifton on muuten sitä mieltä, että elämässä vastaantulevat kodittomuuden tai isättömyyden hetket ovat tarpeellisia hetkiä. Ne ovat juuri niitä muodonmuutoksellisia hetkiä, joissa ihmisessä tapahtuu symbolinen yhden osan kuolema ja toinen osa syntyy. Siksi tällaisia hetkiä ei pidä aliarvioida, vaan niitä voi jopa kultivoida. Ehkä siksi luovuuden takana on monilla ihmisillä melankolisia kausia? Vaikka meidän itseytemme on jatkuvan muutoksen alainen, pyrkii se samaan aikaan löytämään itselleen uutta pysyvämpää muotoa, juuria ja koheesiota.

Itseyden saattaminen muutoksenalaiseen ”nestemäiseen tilaan” tapahtuu Liftonin mukaan juuri pilkkaamalla itseä ja muita. Hyväksi voi käyttää ironiaa, elämän absurdisuutta ja paradokseja. Sisäinen maailma saatetaan vahingossa tai tarkoituksella kaoottiseen tilaan, jossa se ei enää vastaa ulkoista maailmaa. Tämän seurauksena joillakin virtuaalisilla toreilla hallitsee karnevaalitunnelma. Omassa sisäisessä mielentilojeni prosessissa tein muuten juuri näin. Leikin mielikuvitukseni avulla mielenosieni kanssa, ivaten, pilkaten ja sovitellen erimielisiä osiani toisiinsa kunnes prosessista nousi uusi muotonsa muuttanut hävyttömän läpinäkyvä Kati. Onnistuin vangitsemaan paperille oman muodonmuutokseni tapahtumisen. Itseyteni on nyt saavuttanut tilapäisen vakauden tilan, mutta tarpeen tulleen voin saattaa itseni vahingossa tai tieten tahtoen uuteen kaaokseen, jossa voin erilaisilla ideologioilla, myyteillä, viitekehyksillä, tarinoilla ja myyteillä hyväksi käyttäen muokata itselleni jälleen uuden, muodonmuutoksen läpikäyneen, itseyden.

Voimme ottaa syleilyymme hetkeksi jonkin yksittäisen maailmankatsomuksen, mutta Proteus-itseytemme tuntee itsensä heti levottomaksi, jos hän takertuu kiinni johonkin yhteen pysyvään ideologiseen järjestelmään. Lifton on tutkinut ja haastatellut runsaasti sodan läpikäyneitä ihmisiä. Liftonin mukaan Proteus-itseydellä voi olla runsaasti traumaattisia kokemuksia elämässään. Hän pystyy kuitenkin purkamaan traumansa erilaisiksi muodonmuutosta kiihottaviksi intohimoiksi, näkemyksiksi ja innovaatioiksi. Traumat ovat hänen innovatiivisen ajattelunsa energiaa. Tälläiselle ihmiselle voi syntyä ”juurtunut mielikuvitus”, mikä tarkoittaa sitä, että hän voi saattaa uudet ideat nopeasti osaksi käsitteellistä todellisuuttaan. Uudet ajatukset ja käsitteet juurrutetaan luovasti osaksi olemassa olevaa henkilökohtaista ja ammatillista tietoa ja kokemusta.

Liftoniin mukaan Proteus-itseydellä voi olla vähintään kolme samanaikaisesti olemassa olevaa julkimuotoa. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset voivat olla ikään kuin autenttisena ihmisinä erilaisia olemukseltaan eri tilanteissa ilman, että he tietoisesti vetävät jotakin teeskenneltyä rooliansa. Olen hammaslääkärinä erilainen kuin vaimona tai äitinä ja saatan olla ystävilleni sekä sukulaisilleni erilainen, mutta ne ovat silti kaikki aidon minuuteni ilmenemismuotoja. Nykyään nautin muuten suunnattomasti siitä, ettei minun täydy esittää hammaslääkärinä mitään ammatillista asiantuntijan etäistä roolia, vaan voin siinäkin hommassa olla oma aito itseyteni.

Moniosaisessa Proteus-itseys on ainakin osittain postmoderni projekti. Tällä tarkoitetaan sitä, että se jättää jälkeensä modernin maailman asiantuntijoiden silmän alla muotoutuvaan vakaan yleistetyn standardisoidun itseyden. Ajattelen moniminäisen itseyden olevan osa ihmismielen ihmeellistä evoluutiota: Se on selviytymisstrategia kaoottiseen informaatiotulvan keskellä elävälle ihmiselle. Proteus-itseys voi viettää erilaisten mielentilojensa leikillisiä ja itseironisia subjektiivisuuden juhlia. Se haluaa itse olla oman itseytensä aktiivinen isäntä ja oman identiteettitarinansa aktiivinen kirjoittaja. Jokainen ihmiselämä on tuhatkertaa rikkaampi kuin yhdenkään asiantuntijan kuvaus siitä. Psykoterapeuttisesta näkökulmasta ajattelen moniminäisen itseyden olevan integratiivisen terapeuttisen prosessin lopputulos. Tämä itseyden rakentuminen on dialoginen prosessi: Itseys kirkastuu erilaisten näkökulmien absurdissa leikissä. Välillä voi olla suurta hyötyä ottaa dialogikumppaniksi psykoterapeutti tai psykiatri. Joskus Iivantiiran Maija-emänällä saattaa olla ajatuksia, jotka vievät meitä prosessissamme harppauksen eteenpäin. Jotakin modernia Proteus-itseydessä on kuitenkin vielä jäljellä. Se nimittäin pyrkii kaiken kaaoksen keskellä löytämään tätä eettistä, autenttista, koherenttia ja tasapainoista itseyttä.

Hei, olen sitä mieltä, että keisari tarvitsisi nyt kipeästi uusia vaatteita! Pitäisikö meidän lähteä niitä yhdessä suunnittelemaan?

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s