Kuumussa virtaa nr. 3

Virtaustila on Emännän mielestä kummallinen tila, sen kun voi saavuttaa sekä aktiivisesti että passiivisesti. Tilalle on tyypillistä sisäinen levollinen ja tasapainoinen tunne siitä, että kaikki olevainen on samassa ikuisessa yhteisessä muutoksen tilassa. Ihminen on ikään kuin osa jotakin suurempaa voimaa, joka pistää hänen tietoisuutensa ja ehkä myös kehonsa liikkeeseen.

Aktiivisista virtaustiloista Emännälle tulee mieleen esimerkiksi kirjoittaminen, musiikin tekeminen, puhuminen tai koskettaminen. Oikeastaan virtaukseen voi päästä ihan missä tahansa työssä, jossa ihminen on saavuttanut osaamisen asteen, jossa hänen tietoisuutensa voi vapautua luovaan virtaukseen. Ihminen voi tällöin irtaantua tietoisesta prosessin säätelystä. Emäntä itse saavuttaa virtauksen parhaiten kirjoittaen.

Toki Emäntä saavuttaa sen muissakin toiminnoissa, kuten hammaslääkärin työssään. Tällöin hän kokee työkalujensa ja potilaansa olevan ikään kuin osa laajempaa yhteistä suurempaa kokonaisuutta. Instrumenttien ja Emännän välinen raja rikkoutuu, ja työkalut ja potilas muuntuvat osaksi jotakin voimaa. Mikäli potilas itse kykenee saavuttamaan tuolissa, esimerkiksi hypnoosin avulla, muuntuneen tajunnan tilan, voi hänkin siirtyä levolliseen kokemukseen, tilaan, jossa hän on levollinen ja irti fyysisestä kokemusmaailmastaan. Hän voi saavuttaa saman virtauksen. Tällöin käynnistä voi tulla miellyttävä jopa potilaalle. Joku on väittänyt, kun työssään ihminen pääsee hetkittäin työssään virtaukseen, tuottaa se sisäistä palkitsevuutta.

Emäntä itse saavutti potilaana muuntuneen hypnoottisen tajunnantilan, ollessaan hammashoitoasiakkaana suuhygienistillä ja hypnoterapeutilla Päivi Kuutilla Kajaanissa. Tässä tilassa Emäntä tunsi, että jotakin tehdään hänen hampailleen (=hammaskiven puhdistus), mutta kipu tuntui ikään kuin yhdentekevältä, kokemuksellisesti erilliseltä tilalta. Emäntä voisi väittää, että hän oli ”dissosioituneena” irti normaalista egotilastaan, hän kellui vain osana jotakin maailmankaikkeuden suurempaa tyyneyttä. Vatsantähystyksessä Emäntä puolestaan saavutti jonkinasteisen muuntuneen tajunnan tilan keskittymällä laskemaan numeroita sadasta yhteen. Täyttä dissosiaatiota Emäntä ei kuitenkaan tässä tilanteessa saavuttanut, vaan kokemus pysyi epämiellyttävänä, mutta siedettävänä.

Musiikki on ilmiö, joka voi viedä sekä kuuntelijan että soittajan virtaukseen. Emäntä on mennyt muutaman kerran virtaukseen kuunnellessaan Kuhmon Kamarimusiikkijuhlien konsertteja. Siinä mielessä se on tyypillinen transsendentaalinen kokemus, jossa rikomme itseytemme rajoja. Pääsemme ikään kuin jakamaan yhteisen tietoisuuden yliyksilöllisen tilan. Tämänkaltainen kokemus voi toki syntyä myös muiden taiteiden (esim. teatterin, kuvataiteiden ja tanssin) ja rukouksen kautta.

Virtauksen voi saavuttaa myös passiivisesti hiljaisuudesta, rentoutuneesta tilasta, rauhasta ja tyhjyydestä. Tällaisia virtaustiloja Emäntä on saavuttanut kainuulaisessa korpimaisemassa luontokokemuksina. Näinä hetkinä hän tuntee olevansa osa maailmankaikkeutta.

Emäntä miettii, että aktiiviseen virtaukseen liittyy ehkä juuri kokemus, että tiedostamaton tuottaa tietoisuuteen uutta kaunista ja eettistä muotoa. Emäntä ei usko, että massamurhaaja voi saavuttaa teoissaan virtauksen. Vaikkakin hänenkin tilansa on luultavammin muuntunut tajunnan tila. Se kun ihminen tappaa ja vahingoittaa luontoa tai toista ihmistä, ei ole luonteelta virtauksellista. Emäntä uskookin, että maailmasta tulee parempi paikka, kun yhä suurempi osa ihmisiä saavuttaa virtauksen. Emäntä ajattelee, että tämä yliyksilöllinen tila on puhtainta itseyden olemisen tilaa. Emäntä kutsuisi tätä tilaa kristinuskon käsittein johdatukselliseksi tilaksi, jossa myös kärsimys elämässä löytää tarkoituksensa. Buddhalaisittain voitaisiin kai puhua ”aniccasta”, asioiden jatkuvasta muuntumisesta. Anicca puolestaan liittyy sekä ”dukkhaan”, kärsimykseen, sekä ”pranaan”, elämän energiaan.

Emäntä uskoo parempaan maailmaan. Hän uskoo, että ihmistietoisuus voi saavuttaa taiteitten, uskontojen ja tieteitten avulla globaalin tietoisuuden tason, jossa yhä useampi alkaa tuottamaan muuntuneessa tajunnan tilassa kauniita uusia aineellisia ja aineettomia muotoja todellisuudelle. Aineellisten statussymbolien ja ylenpalttisen esineellistämisen alka alkaa olla ohi, samoin se luonnontieteitten hegemonian aika, jossa ihminen on välineellistietty vain materialistisen kasvun välineeksi. Kadonnut elämän Pyhyys on palaamassa. Tai ehkä Emäntä on vain suuri idealisti. Hän kun ei usko, että edes ääriliikkeet voivat rikkoa valtavirran globaalia rauhantahtoa. Ihminen on nyt inhimillisesti ottaen sivistyneempi kuin koskaan; eikä pelkästään älyllisesti, vaan monella alkaa olla myös sydämen sivistystä. Yhä useampi ihminen kykenee heittäytymään virtaukseen, jossa rakennetaan uutta yhteistä eetisempää maailmaa. Elämällämme on sittenkin tarkoitus!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s