Siirtolan Emännän pateettisia sunnuntaiaamun ajatuksia.

Siirtolan Emännän mielestä elämme äärimmäisen mielenkiintoisia aikoja. Siksi hän on päätynyt jälleen kerran heittäytyä paatoksellisten ja pateettisten ajatusten virtaan.

Inspiraation tämän päiväiseen virtauksessa antaa hänelle jälleen kerran psykiatri Viktor Frankl. Tämä psykiatri huomautti jo 1900-luvun loppupuolella, että karkeasti ottaen länsimaissa on eletty “konformoivaa” kulttuuria, kun taas idässä “totalitarisoivaa kulttuuria”. Molempiin näihin liittyy itse asiassa yhteinen piirre; valtaapitävät ovat “myyneet” kansalle tietyt arvot itsestään selvyyksinä. Edellisessä kulttuurissa se tehtiin yksisilmäisten tieteellisten “asiantuntijoiden” toimesta ja jälkimmäisessä kulttuurissa se tehtiin väkipakolla, poliittisesti (Oletko samaa mieltä vai istutko mieluimmin muutaman vuoden Siperiassa?) Emäntä kutsuu edellistä monolektiseksi materialismiksi ja jälkimmäistä dialektiseksi materialismiksi.

Nyt 2000-luvun taitteen jälkeen näyttää Emännän mielestä siltä, että yhä useampi kansalainen tajuaa todellisuuden moniarvoisuuden, eivätkä he enää vastaanota vallanpitäjien yksiarvoista materialistista maailmankatsomusta itsestään selvyytenä. Tämä on hyvä asia, siinä mielessä, että olemme uudenlaisen moniarvoisen ja -kulttuurisen maailman kynnyksellä. Emännästä näyttää siltä, että terve henkisyys on palaamassa kulttuuriimme.

Kuka tietää, ehkä olemme menossa siihen suuntaan, että vähitellen luksuselämän edustajat sisustuslehtien kuvaamissa teollisuushallien kokoisissa lukaaleissaan edustavat jotain taantumuksellista, edesmennyttä ekologisesti tuhoisaa muinaiskultuurista ikonia. Sen sijaan trenddikkäät askeetikkoihmiset viettävät elämää pienyhteisöissä tai erakkoina pikkuruisissa kämpissään, selibaatissa, intiimissä suhteessa vain tietokoneeseen ja kauniiseen luontoon.
Hyvin monella ihmisellä alkaa globaalisesti olla korkean koulutuksen, ja sitä seuraavan tietoisuuden evoluution kautta, niin korkea ymmärrys maailman moniäänisyydestä, etteivät he suostu enää elämään “savupiippukulttuurin” materialistisia arvoja ylikorostavassa maailmassa. Ihmiset rupeavat pikkuhiljaa tajuamaan, että he ovat muutakin kuin mielihyvää hakevien viettiensä orjia (psykoanalyysi) tai ehdollistumiensa vankia (behaviorishmi). Ihminen löytää takaisin kadottamansa inhimillisyytensä, jolloin he jälleen alkavat kannattelemaan toinen toisiansa.

Ongelmitta Homo Novuksen “transmoderni” kulttuuri tuskin syntyy. Eri arvopohjille rakentuvat monenkirjavat uudet edistykselliset ja taantumukselliset yhteisöt, sekä niiden vuorovaikutus, tuottavat väistämättä hankausenergiaa. Emäntä uskoo, että tämä kitka tulee johtamaan uuteen parempaan vähemmän itsekkään ihmisen syntyyn ja maailmaan. Pirstoutumisemme on uuden eheyden alku.

Kuinka tuskallinen on uuden “Homo Novus -vauvan” syntymä. Se jää nähtäväksi. Muodonmuutos on harvoin kivutonta, olkoon sitten kysymyksessä yksityinen ihminen tai kokonainen kulttuuri.

Homo Novuksen maailmaa tuskin johtavat tohtorit hienoine ja täsmällisine tietokoneen laskelmineen. Homo Novus kun on viisastunut. Tämän itseohjautuvan ihmisen kulttuurissa omantunnon herkkyys on jälleen kaiken mitta. Mikäli Emännän vaisto ei ole täysin väärässä, nyt on meneillään historiallinen siirtymävaihe. Kehittymässä on uusi ihminen, uudessa inhimillisemmässä kulttuurissa, jossa faktatieto integroituu osaksi laajempaa kokonaisvaltaista viisautta.

Homo Novus on laajentuneen tietoisuutensa kautta saavuttanut immuniteetin sekä “konformoivaa” ja “totalitaarista” kulttuuria vastaan. Hän uskaltaa jälleen itse ajatella. Homo Novus osaa käyttää rohkeasti kokonaisvaltaista viisauttaan ja hän uskaltaa jälleen tuoda julki omantuntonsa äänen. Hän ymmärtää, että hän päivittäin joutuu tekemisiin tilanteiden kanssa, joissa ihminen joutuu tekemään eettisen valintansa. Joko tai. Entten eller.

Siirtolan Emännän visioissa 2000-luvun Homo Novus haluaa löytää jälleen tarkoituksen elämälleen. Hän tajuaa, että häntä ei ole pelkästään heitetty maailmaan toteuttamaan itselleen mielihyvää ja kilpailemaan naapurin tai työtoverin kanssa suuremmasta autosta tai eksoottisemmasta etelän matkasta. Sen sijaan Homo Novukset ovat tukemassa ja auttamassa toinen toisiaan ja muita luontokappaleita. Tämä ymmärrykseltään entistä suurempi ihminen erottaa kaiken kaoottisen informaatiotulvan keskeltä, mikä on ihmiskunnalle, heidän lapsilleen sekä luonnolle kaiken tärkeintä ja olennaisinta. Homo Novus tajuaa entistä selvemmin, ettei onnellisuutta tavoittelevalla ihmisellä ole pelkästään oikeuksia, vaan hänellä on myös velvollisuuksia maailmaa kohtaan.

Vielä muutama vuosi sitten Emäntä eli toivottomuuden aikaa. Hän ei uskonut ihmiskunnan tulevaisuuteen. Tällä hetkellä hänen sydämensä on täyttynyt toivolla, sillä hän näkee Homo Novuksen yhä kirkkaammin, pieninä häivähdyksenomaisina näkyinä joka puolella: pienen ihmisen katseessa, suurissa talousteorioissa, lääketieteessä ja politiikassa. Kaikkialla, tieteessä, taiteessa, arjen elämässä on ruohonjuuritason toimijoita, jotka ymmärtävät, että jo kliseeksi muodostunut,“vähemmän voi olla enemmän”, on tosinta totta.

Nämä olivat Siirtolan Emännän kesäkuun 2011 ensimmäisen sunnuntaiaamun pateettisia ajatuksia.

Advertisements

4 kommenttia artikkeliin ”Siirtolan Emännän pateettisia sunnuntaiaamun ajatuksia.

  1. Emäntäpä on näin kesän kynnyksellä optimistisissa aatoksissa. Kesä ja kukkasetko lienevät moiseen virittäneet 🙂 Toivon, että osaisin itse ajatella yhtä valoisasti.

    Näiden Suomen viime vaalien ja maailmalta kuuluvien moninaisten kriisi- ja katastrofiuutisten äärellä en vaan osaa optimismiin heittäytyä. Myös kristinuskokielteisyys näyttää olevan täällä Suomessa kovasti nousussa ja vaikkei kirkko ole perinteisesti ollutkaan mikään ekologisten ja henkisten arvojen kunniakkain lipunkantaja, kätkeytyy sen sanomaan silti jotain arvokasta, jota ei mielestäni saisi hukata.

  2. Joo, varmaan kesä ja kukkaset :D!

    Siirtolan Emäntä on kanssasi samaa mieltä, että kristinuskon sanomaan kätkeytyy arvokkaita asioita. Mutta onko kristinuskokielteisyys lisääntymässä? Eihän ihmisten eroaminen kirkosta välttämättä merkitse sitä.

    Sen sijaan Emäntä uskoo, että kirkosta eroaminen on merkki siitä, että ihmiset eivät hyväksy autoritaarisia uskonnollisia tulkintoja, joiden avulla lyödään marginaalissa olevia tai toisinajattelijolita. Yhä useampi ihminen tajunnee uskonnollisten järjestelmien metaforisen kielen. He eivät ota vastaan auktoriteettien valmiiksi pureskeltuja totuuksia. Emäntä uskoo nimenomaan hierarkisten uskonnollisten ja tieteellisten järjestelmien murenemiseen ja sitä seuraavaan dialogiseen kulttuuriin.

  3. Hienosti kirjoitettu. Olen samaa mieltä kanssasi uskosta. Erosin juuri sen takia kirkosta kun en hyväksy suurien uusien talojen rakentamista ja yhteiskunnallisiin asioihin puuttumista ( homoliitot, naispappeus … ). Kyllä ainakin täällä Espoossa tuntuu että seurakunnan tilat kumisevat tyhjyyttään ja yritin monta vuotta olla ’aktiivinen’ muutta kun mitään järkevää toimintaa ei järjestetty äänestin jaloillani ja poistuin. Työttömille ja vähävaraisille suunnattu toimintakin on maksullista. Nyt käyn kirkossa silloin kun hyvältä tuntuu ja herkistelen omassa kappelissani metsässä.

  4. Minä kuulun edelleen kirkkoon – ehkä sen takia, että mielestäni on hyvä, että kirkon sisälläkin on toisinajattelijoita. En kuitenkaan usko, että kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus tekee ihmisestä yhtään autuampaa, kukin tekee, mikä tuntuu oman omantunnon sisällä hyvältä. Pääasia, että kuuntelee omaa sisäistä ääntään.
    Minulle ”uskoon tulo” merkitsi oikeastan sitä, että siirryin ”virtauksen tilaan”, kristinuskon käsittein ”johdatukseen”. Elämästä on tullut sen jälkeen huomattavasti helpompaa. Maalliset ”halut” (oma tahtoni on lieventynyt) ovat vähentyneet, mutta ympärilläni tapahtuu tästä huolimatta miellyttäviä asioita. Monet niistä asioista ovat sellaisia, joita aikaisemmin elämässäni olen hirveästi halunut.
    Elämä on paradoksaalista!
    Niin kuin olen joskus tainnut mainita, minulle rukoilu on eräänlaista ”lectio divinaa” – luen hengellistä filosofia ja kirjallisuutta, ja peilaan näitä ajatuksia omaan kokemusmaailmaani. Tämä tekniikka on johtanut minut joskus mystisiin kokemuksiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s