Sauli Niinistö – Jäähyväisetkö modernille maailmalle?

Siirtolan Emäntä on kirjoittanut transmodernista maailmankuvasta ja siitä, että kuinka hän mieltää Pekan tämän uuden moniarvoisen maailman eläväksi symboliksi. Olemme siirtymässä aikaan, jossa erilaiset arvomaailmat ja maailmankuvat linkittyvät toisiinsa sekä hierarkiat tekevät hidasta kuolemaansa. 2000-luvun taitteeseen saakka länsimaathan ovat esiintyneet valistuksen perinteensä kanssa rationaalisina maailmanpelastajina, vaikka meidän elämäntapamme on ollut syöksemässä meitä kohti globaalia ekologista itsemurhaa.

Monet modernin ajan keskellä kasvaneet kansalaiset ovat kai pikkuhiljaa, toiset ehkä vasta alitajuisesti tajunneet, ettemme elä faktojen maailmassa vaan elämme sittenkin edelleen myyttien keskellä. Vuosikymmeniä kulttuurimme on kärsinyt mielikuvituksen puutteesta: Se on kylmentänyt meidät ajatteluun, jossa luulemme maailman rakentuvan vain asiantuntijoiden faktoista, vaikka luonnontiede kuitenkin vain edustaa yhdenlaisten materialististen arvojen näkökulmaa todellisuuteen. On niin, että haluamme sitä tai emme, elämme edelleen myyttien ja tiedostamattomien voimien keskellä. Carl Jungin sanoin, kreikkalaiset jumalat elävät edelleen keskellämme.

Sauli Niinistö – modernin maailmankuvan symboli

Siirtolan Emäntä mieltää Sauli Niinistön vanhan modernin maailman hienoksi symboliksi. Tässä kulttuurissa on ollut paljon hyvää, ja se on ollut tarpeellinen vaihe ihmiskunnan historiassa. Vaihe on irrottanut meidät autoritaarisisista uskonnoista, mutta samalla se on tehnyt itsestään uuden maallisille materialistisille arvoille rakentuvan tuhoisan uskonnon. Tässä kulttuurissa nuori erityisesti miehinen ja sotaisa Mars ja hierakioiden kuningas, vallantahtoinen, menestykseen addiktoitunut Zeus, ovat olleet vallitsevia jumalia. Siksi kai urheilijatkin sankoin joukoin olivat Niinistön takana: Kilpailu, voittaminen, hierarkiat, oikeassa oleminen ja järjen faktoiksi sekä numeroiksi kutistettu kieli ovat olleet modernin ajan ilmiöitä.

Raha, ylipäätään materialistiset symbolit ja niihin liittyvä valta ovat olleet modernin identiteetin rakennusaineita. Naisten jumalista Apollo, ”isin kiltti tyttö”, Zeuksen vasempana kätenä, on ollut modernin nuoren miehisen kulttuurin eräs ihanne naisjumalana. Toki myös viattomat Persefonet, tahdottomina miehen hierarkisen aseman statussymboleina, ovat olleet modernin kulttuurin ihanteita. Kulttuurisesti tällainen myyttinen rakenne edustaa Siirtolan Emännän mielestä vielä nuorta ihmistietoisuutta. Nuorelle miehelle, ja naiselle tällainen kilpailukulttuuri ja myyttirakenne on luonnollista. Ihmiset, varsinkin miehet testosteroninsa kanssa, tarvitsevat aikuistumisrituaaleja. Urheilukipailut rituaaleineen sopivat tällaiseen nuorten kilvoittelukulttuuriin hyvin. Modernia maailmaa edustaa myös apollooninen kultivoitunut, hillitty ja hallittu korkeakulttuuri, jossa taidekokemus on alistettuna rahalle. Mitä kalliimpi taide-elämys, sitä hienompi kokemus.

Postmodernit pirstoutuneet yhteisöt ja yksilöt

Pikkuhiljaa postmodernina aikana, on kulttuuriimme noussut uusia myyttejä. Identiteettimme on pirstoutunut erilaisiksi myyttisiksi hahmoiksi; meistä löytyy Artemis-naisia, Demetereitä, Zeuksia, Apolloja, Hermeksiä, Poseidoneja jne. ja erilaisia niiden yhdistelmiä. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka moderni maailmankuva on vallinnut poliittisissa ja muissa yhteiskunnallisissa instituutioissa edelleen, ihmiset ovat alkaneet löytää erilaisia elämisen malleja, ja sen vuoksi heidän identiteettinsä sekä yhteisöllisyyden kokemuksensa ovat tätä kautta pirstoutuneet. He eivät ole enää tienneet mitä ajatella maailmasta, koska he eivät ole löytäneet mitään poliittista kanavaa, mikä tekisi heidän maailmankuvastaan eheän.

Ihminen on luontaisesti poliittinen eläin, ja siksi Emäntä epäilee, että tällainen poliittinen tyhjiö, on tuottanut monessa kansalaisessa henkilökohtaista pahoinvointia. Autoritaariset uskonnolliset tulkinnat ovat karkottaneet ihmisiä, kiitos modernin järjen, uskonnollisista merkitysjärjestelmistä. Pirstoutuminen, sekä kansalaisten arkitodellisuuden ja yhteiskunnallisen todellisuuden toisistaan vieraantuminen, ovat vieneet ihmiset ja monet yhteisöt hämmennykseen, koska he ovat alkaneet vierastaa modernia maailmankuvaa. Kansalaisille on ollut hyvin vaikeaa enää tietää ketä he äänestäisivät. Hyvin monesta kansalaisesta on tuntunut siltä, ettei kenenkään poliitikon uskomukset ja arvomaailma ole vastanneet enää pitkään aikaa tämän päivän maailmaa.

Haavisto-huuma ja transmoderni toivon aika

Olemme nyt siis Emännän mielestä siirtymässä transmoderniin aikaan, mistä tämä Haavisto-huuma on elävä näyte. Yhä useampi ihminen on oivaltanut, että rahaa tärkeämpää on ihmisten keskinäinen vapaaehtoinen yhteistyö. Tärkeämpää kuin omien poliittisten ideologien puolustaminen, on yhteinen visio paremmasta maailmasta. Yhä useampi rikas ja köyhä on oivaltanut, että sittenkin kaikkein tärkeintä on, että säilytämme yhteytemme toisiimme ja maapallon elinkelpoisena tuleville sukupolville. Me emme aio elämäntavallamme tehdä globaalia ihmiskunnan itsemurhaa! Kun moderni maailmankuva tekee kuolemaa, ja postmodernismin pirstomat ihmiset ja ihmisyhteisöt hakevat toisiaan, alkaa syntyä yhteistä uutta transmodernia ymmärrystä ja toivon kulttuuria.

Siirtolan Emäntä epäilee, että ihmisten esteettinen, ekologinen ja eettinen herkkyys on viime vuosina kehittynyt huimasti. Siksi me tavalliset isännät ja emännät näemme selkeämmin, ettemme me länsimaiset elämäntavallamme ole niin edistyksellisiä ja erinomaisia kuin olemme luulleet. On syntynyt uutta toivon kulttuuria, jossa oivallamme, että voimme rikastaa toistemme maailmankuvaa ja hyvinvointia, tekemällä vapaaehtoisesti hyvää toisillemme yli ideologisten ja uskonnollisten rajojen. Aineelliset statussymbolit eivät olekaan enää niin tärkeitä, vaan voimme tyytyä vähempään, vaikkapa perusturvaan kaikille, sillä yhteisistä elämyksistä, esimerkiksi matalan kynnyksen taideprojekteista ja vapaaehtoistyöstä, voimme löytää uutta kestävämpää sisältöä, merkitystä ja tarkoitusta elämälle. Uskonnolliset merkitykset ovat heräämässä jälleen henkiin, mutta niiden merkitys henkilökohtaisina ja yhteisöllisen tarkoituksen antajana oivalletaan entistä syvemmin ja suvaitsevaisemmin. Sekä uskonnolliset että materialistiset autoritaariset tulkinnat tekevät parhaillaan kuolemaa. Eri uskonnot ja niiden edustajat tekevät tulevaisuudessa perinteisiä rajoja ylittävä rakkaudellista yhteistyötä keskenään.

Transmoderni taide on dionysonilaista. Dionysos on rajat ylittävää, järjetöntä ja suuria tunteita herättävää taidetta. Se hyväksyy elämän irrationaaliset ja absurdit puolet sekä sen ettemme voi kontrolloida elämää faktoillamme. Me kaikki, myös aikuiset ja vanhukset voimme leikkiä erilaisilla todellisuuskuvilla, ja voimme tehdä yhdessä matalankynnyksen vapaaehtoistyötä, kulttuuria ja tuottaa halpaa, ekologisesti kestävää, iloa toinen toisillemme. Ihan vain siitä syystä, että taide ja hyvän jakaminen tuottaa sekä katsojassa että esittäjässä ja heidän vuorovaikutuksessaan tietoisuutta laajentavia onnellistavia elämyksiä.

Kohti globaalia muodonmuutosta

En tiedä nyt vaaliaamuna vielä, kumpi presidenttikandidaateista ”voitti”, mutta uskon, että näitten vaalien jälkeen meissä kansalaisina on tapahtunut jotakin myönteistä, entiset rajat ylittävää yhteistyötä. Voi olla, että kansalaisia vielä vetää puoleensa vanha ja turvallinen moderni aika, jossa asiantuntija tietää ”faktat”. Ja vaikka Haavistoa äänestinkin, ei tuo Niinistökään ollut huono vaihtoehto. Toivon vain, että mikäli Sali Niinistö valitaan, hänen silmänsä herkistyisivät näkemään maailmassa tapahtumassa olevan globaalin muodonmuutoksen. Mikäli hän haluaa olla koko kansan presidentti, hän ei voi takertua menneisiin teollisen ajan jo kuolemaa tekeviin ideologioihin ja rakenteisiin. Maailma muuttuu.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s