Viisi tapaa harjoittaa tietoisuustaitoja

Eri tavat harjoittaa tietoisuustaitoja lomittuvat toinen toisiinsa, joten seuraava jaotteluni on osittain keinotekoinen. Luokitteluni ehkä antaa ymmärryksen siitä, kuinka tietoisuustaitoja voi harjoittaa laaja-alaisesti monella eri tavalla erilaisista maallisista ja uskonnollisista traditioista käsin.

Kaikille tietoisuustaitoharjoituksille on tyypillistä, että ihminen oppii ohjaaman omaa tietoisuuttaan. Kun ihmisen tietoisuusstaidot kehittyvät, ei hän ole enää sattumanvaraisten tunteittensa ja ajatustensa ohjaama. Vapaudumme olemasta tunnekaappaustemme uhreja. Samalla löydämme uuden egomme ulkopuoliseen tietoisuutemme ohjauskeskuksen. Samalla tietoisuustaitojen harjoittaja vapautuu kulttuurinsa valtaa pitävien, yksipuolisten uskomusten ohjauksesta, jolloin hänen todellinen itsenäisyytensä lisääntyy. Ihminen kasvaa arvorationaaliseksi eikä hänen tietoisuutensa ole enää ”autopilotin” ohjauksesta.

Meditoiden on mahdollista saavuttaa erilaisia virtaus- ja tapulikokemuksia, jotka eivät ole meditaation päämäärä, vaan ne voivat olla onnistuneen prosessin sivutuote. Näitä kokemuksia käsitteellistetään eri traditioissa eri tavoin.

  1. Keskittymismeditaatio

Ihminen keskittyy esimerkiksi johonkin ulkoiseen objektiin (vaikkapa kynttilän liekkiin). Aluksi hän voi keskittyä tähän vaikka muutamaksi minuutiksi. Vähitellen aikaa voi pidentää vaikkapa viideksitoista minuutiksi ja myöhemmin puoleksi tunniksi. Aina kun ajatukset ryhtyvät vaeltelemaan, palautetaan tietoisuus hellävaraisesti takaisin liekkiin.

Vähitellen keskittymiskykymme paranee siten, että huomaamme etteivät ajatuksemme enää vaeltele. Päinvastoin, huomaamme tietoisuutemme ikään kuin sulautuvan osaksi keskitymisen kohdetta. Liekki sulautuu minuuteen.

  1. Hyväksyvän läsnäolon (mindfulness) harjoitukset

Hyväksyvä läsnäolo on sitä, että kiinnitämme huomiomme nykyhetkeen. Opimme hyväksyvästi havainnoimaan omaa kehomieltämme: tunteitamme, ajatuksiamme ja fyysisiä tuntemuksiamme sekä maailmaa. Emme samaistu tunteisiimme emmekä ajatuksiimme. Voimme esimerkiksi keskittyä hyväksyvästi johonkin tekemiseen, mitä rakastamme (esim. käsityöt/puutyöt). Ihminen keskittyy tekemiseensä täydellisesti, aina kun ajatukset pakenevat, hän ohjaa ne hellävaraisesti takaisin tekemiseensä. Ihminen voi keskittyä hyväksyvästi tähän hetkeen. Voit sulkea silmäsi, ja kuunnella hyväksyvästi ääniä, jotka kuulet ympäriltäsi. Et tulkitse tai arvota mitään (EI: ahaa… nyt lintu laulaa, öäk miten inhottavaa liikenteen ääntä), vaan olet vain vartin läsnä hyväksyvästi ympäröivälle äänimaailmalle.

  1. Oivallusta tuottava mietiskely

Monet kristilliset mietiskelytraditiot (esim. Lectio Divina) käyttävät hyväksi reflektoivaa eli peilaavaa meditaatiota. Siinä valitset jokun teeman, lauseen tai kysymyksen, jota ajattelet syvällisesti. Kun mielesi vaeltaa sivuraiteille, palautat tietoisuutesi keskuksen takaisin käsiteltävään asiaan. Kun saavutat syvemmän oivalluksen asiasta, otat tämän oivalluksen, uuden lauseen, seuraavan mietiskelyn kohteeksi. Voit pitää kirjoitettua päiväkirjaa oivalluksistasi.

Parhaimmilaan ajatukset alkavat mietiskellen virrata spontaanisti, ilman, että estosi ja turhautumasi häiritsevät tietoisuutesi virtaa. Mietiskelyssä vapaudut vähitellen kulttuurisista uskomuksista, ja tietoisuutesi pääsee puhtaasene olemiseen. Krisittyllä tämä on tietoisuuden lepoa Jumalassa.

  1. Luova mietiskely

Tähän mietiskelytraditioon luen erilaiset luovat spontaanit tavat harjoittaa mielen keskittämistä. Tässä meditaatiotavassa pyritään luovuuden avulla tekemään tietoisuuden tiedostamatonta materiaalia tietoiseksi mielikuvituksen avulla. Tämän tyyppisiä harjoitteita löytyy monista uskonnollisista traditioista (esim. tibettiläinen Vajrayana traditio ja sufilaisuuden tassawari harjoitukset/Levey, Luminous Mind, 1999). Luen myös aktiivisen mielikuvituksen, kuten Sisäisen teatterin ja jungilaisen aktiivisen mielikuvituksen tähän traditioon kuuluvaksi.

Luovassa mietiskelyssä mieli täytetään esimerkiksi erilaisilla mielikuvituksellisilla näkökulmilla, torjutuilla, hyväksytyillä, toisiin ihmisiin siirretyillä tunteilla ja ajatuksilla, joita aktiivisesti mielikuvituksen avulla visualisoidaan ja niiden avulla voidaan tuottaa vaikkapa piirroksia tai spontaania dialogia. Tässä tavassa suhtaudutaan hyväksyvästi kaikkiin mielen ajatuksiin, olkoon ne typeriä, rationaalisia, filosofisia, lapsellisia, ahdistavia, vihaa täynnä olevia, rakkaudellisia. Kaikki tunteet ja ajatukset hyödynnetään mielikuvituksen materiaaliksi. Täyttämällä mieli mahdollisimman monenlaisilla näkökulmilla, ihminen vapautuu harhoistansa. Hän huomaa vähitellen, ettei ole enää mitään teoriaa, on vain puhdas oleminen.

  1. Rukoilu

Myötätuntoinen rakkaus on kaikkien merkittävimpien uskontojen keskiössä. Rukoiluun luen erilaiset myötätuntoharjoitukset, joissa ihminen harjoittaa ja jakaa kiitollisuutta, anteeksiantoa sekä myötätuntoista rakkautta luomakunnan kaikille kappaleille – myös itselleen.

Ihminen voi olla kiitollinen ja hyväksyvä myös elämänsä vastoinkäymisille, koska elämämme kipukohdat voivat olla henkisen kasvumme mahdollisuuksia. Tämä voi olla vaikeaa, jopa mahdotonta, kun olemme keskellä tunnekaaosta. Usein vasta jälkeenpäin kykenemme näkemään myötätuntoisesti elämämme vaikeimmat asiat.

Myötätuntoista rukoilua voi harjoittaa monin tavoin. Rukous on kääntymistä rakkauden puoleen. Se voi olla kääntymistä korkeampien voimien, kuten Jumalan puoleen. Vaikka buddhalaisuudessa ei varsinaista rukoilua ole, sen meditaatiotraditiot (esim. pitkien mantrojen lukeminen) muistuttavat rukoilua. Kritittyjen ja muslimien rukoilutraditiot puolestaan voivat muistuttaa yllä olevia muita meditaatiotraditioita.

Lopuksi

Kaikkien meditaatiotapojen päämäärä on vapauttaa ihminen myötätuntoiseen elämään. Laaja-alaisesti ajatellen monenlainen vapaaehtoistoiminta, jossa ihminen myötätuntoisesti auttaa muita ihmisiä ja luontokappaleita, on tietoisuustaitojen harjoittamista. Tietoisuutaitoinen ihminen tuottaa kauneutta ja hyvyyttä elämään, ilman että hän olettaa saavansa tästä palkkiota tai egollensa timantteja. Tällöinen ihmisen toimintaa ohjaa vain puhdas rakkaus luomakuntaa kohtaan.

Tietoisuustaidot ovat facebookissa.

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Viisi tapaa harjoittaa tietoisuustaitoja

  1. Kiitos taas Kati 🙂 Olen nykyisin onnellisempi kuin koskaan elämäni aikana..tosi ensiviikolla taas kontrolliin, mutta tämän kanssa voi hyvin elää..

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s