Elämää tarinoiden noususuhdanteessa

Jos joku ei ole tähän mennessä vielä huomannut, minulle ihmiselämä on Sisäisen näytelmän luomaa tarinaa, Elämän eeposta. Tätä elämäämme ohjaavaa tarinaa rakennamme hyvin yleisesti tiedostamattamme, tai sitten voimme tehdä sitä tietoisesti, vaikkapa yhdessä sisäisten ristiriitaisten osiemme, minätilojemme kanssa.

Minätilamme muodostavat oikeastaan sisäisen organisaatiomme. Ne, erilaisine ristiriitaisine maailmankatsomuksineen, tuottavat yhteistä uutta tarinaa dialogisesti, pienten tarinoittensa yhteentörmäyksessä.  Minulle oman tietoisuuteni evoluutio on oman sisäisen yhteisöni dialoginen prosessi. Lopputuloksena ei suinkaan aina ole yhteisymmärrys: Sen sijaan onnistuneessa luovassa työskentelyssä minätilani ohjaavat tarinaa yhteistyöprojektina, jolloin voin ammentaa siitä  elämän tarkoituksellisuuden kokemustani lisääviä ja yhteisöäni hyödyntäviä toimintamalleja. Joudun välillä tekemään kompromisseja joidenkin osieni kanssa. Tämä siksi, että aina sisäinen yhteisöni ei ole yksimielinen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAToki ammennamme tarinoihimme ainesta myös dialogisista suhteista  läheisiin ihmisiin tai vaikkapa terapeuttiimme. Tarinaamme vaikuttaa myös se, minkälaista tarinaa muut meistä kertovat. Tärkein narratiivisen (tarinallisen) minuuden luojan pitäisi nykyisen tietoisuuden evoluution vaiheessa olla ihmisen itse.

Minulle elämän kokonaisuuden tavoite on se, että ihminen onnistuu pääsemään itseohjaukselliseen prosessiin, jossa  hän vähitellen itse onnistuu rakentamaan elämästään mielekästä ja tarkoituksellista tarinaa. Tarinan luoja voi kokea olevansa juureva ja tarkoituksellinen osa yhteisöänsä.  Väitänkin, että pääsääntöisesti ihminen haluaa elämälleen merkitystä ja tavallisesti hän haluaa olla oman elämänsä sankari.

En ole yksin ajatusten kanssa. Daniel J. Siegel kirjoittaa kirjassaan (TheDeveloping Mind: How Relationships and the Brain Interact to Shape Who We Are)  mielenkiintoisia asioita. Hänen mukaansa unemme ja tarinamme voivat sisältää julkilausumattomia elämämme ulottuvuuksia, merkityksiä, joita emme normaalisti tiedosta.  Siegelin mukaan juuri tarinointi saattaa olla ensisijainen tapa, jolla kielellisesti olemme vuorovaikutuksessa itsemme ja toisten ihmisten kanssa asioista, jotka muuten jäisivät piiloon julkilausumattomiksi tiedostamattoman mielemme uumeniin.

Tarinat saattavat Siegelin mukaan tietoisuuteemme näkökulmia, jotka ilman niitä olisivat täysin tietoisen mielemme ulottumattomissa. Tämän vuoksi luovalla terapeuttisella kirjoittamisella (journal writing), sen sisäisellä dialogilla,  ja intiimillä tarinallisella vuorovaikutuksella toiseen ihmiseen, on suuri merkitys elämäämme. Näillä elämmäämme juonellistavilla, ”narratiivisellä prosesilla”, on hyvin voimakas omaa tietoisuuttamme organisoiva vaikutus. Ne auttavat meitä säätelemään tunteitamme ja ne auttavat meitä jäsentämään maailmaa.

En tietenkään ole kaikkien alojen asiantuntija, joten saatan olla väärässäkin, kun väitän, ettei lapsille tänä päivänä vieläkään opeteta riittävästi tunteiden ja ajatusten säätelyä. Minusta tämä näyttää ilmeiseltä, kun väkivaltaa eikä kiusaamista, ole saatu poistettua koulusta. Varmaankin suuri osa kulttuurisesta pahoinvoinnistamme mukaanlukien masennukset ja syömishäiriöt saavat selityksensä siitä, ettei meille opeteta tietoisuustaitoja,  oman tietoisuuden tarinallista ohjausta. Itseltäni meni neljä-viisikymmentä ensimmäistä vuotta näiden taitojen opetteluun. Toivoisin nykynuorten saavuttavan näitä taitoja nopeammin. Meillä on olemassa kulttuurissamme kaikki se viisaus, mitä tähän tarvitaan.

Eikö kaiken kasvatuksen ja opetuksen tulisi tähdätä siihen, että ihminen kasvaa itseohjautuvaksi, eikä hän ole ulkoisten auktoriteettien johdateltavissa? Lapsi oppii innostuessaan hyvin nopeasti tietoa. Jokaista lasta tulisi opastaa retkelle, jossa hän löytää itselleen vahvoja persoonan osia, joiden kanssaan hän voi löytää tarkoituksellisuuden juonen oman elämänsä tarinaan. Minulle jokainen lapsi on lahja ja siksi perusolemukseltaan lahjakas, huolimatta siitä, pärjääkö hän Pisa-testeissä tai ei. Sekä vanhempien että koulujärjestelmän tehtävän tulisi olla kaivaa esiin nämä lahjat, joita ilmentämällä lapsi löytää itselleen hyvän, tarkoituksellisen elämän tarinan.

Tästä tuleekin mieleeni vanhimman poikani tarina opettajastaan. Poikani mukaan opettaja hyvin usein  poikkesi opetussuunnitelmista (Tämän asian ehditte oppia ensikin vuonna…) retkien ja luovien toimintojen hyväksi.

Tällä opettajalla näytti olevan tervettä maalaisjärkeä, niin kuin monella opettajalla vielä toivottavasti edelleenkin tänäkin päivänä. Eikö teistä näytä siltä, että opetussuunnitelmat ovat muuttumassa opetusmääräyksiksi? Mikä suunnitelma se sellainen opetussuunnitelma on, joka jakelee määräyksiä? Eiköhän kannattaisi nyt nimikin muuttaa avoimesti opetusmääräykseksi. Itseasiassa kun googlasin sana opetussuunnitelma, löytyikin sieltä heti, mitä kaikkea opetussuunnitelma MÄÄRÄÄ.

Sama luutumisilmiö kuin ”opetussuunnitelmissa” on nähtävissä monissa yhteiskunnallisissa rakenteissa ja niiden käytännöissä, kuten lääkäreiden sairausluokituksissa. Ne on alunperin tarkoitettu helpottamaan lääkäriä potilaan erilaisten oireiden ymmärrystä.  Ne ovat kuitenkin olleet muuttumassa jäykiksi dogmeiksi, joita käytetään ihmisten luokitteluun myös lääketieteen ulkopuolella (esim. vakuutusyhtiöt). Nämä luokittelut peittävät yhä enemmän numeroillaan potilaan ainutkertaisen tarinan.

Sekä kulttuurin että yksilön tietoisuus voi luutua. Tällöin puhumme jäykistä kognitiivisista rakenteista. Tällainen yksilö/kulttuuri tarvitsee toimenpiteitä – esimerkiksi terapiaa – jolla jäykät rakenteet muutetaan joustaviksi. Se, että kansalaisten usko asiantuntijoihin on hiipumassa, on mielestäni tällaisissa olosuhteisessa tervettä kehitystä. Asiantuntijakulttuurimme jäykkine kognitiivisine rakenteineen on nimittäin kipeästi terapiantarpeessa.

Minä kun tykkään profetoida aina silloin tällöin, niin teen sen jälleen kerran. Tulevaisuuden yhteiskunnan keskiössä ei ole enää asiantuntijat, vaan ihmisenviranhaltijat, jotka kykenevät monipuolisina ihmisinä yhdistämään tarinalliseksi eettiseksi ja ekologiseksi viisaudeksi sen, minkä asiantuntijat ovat pirstoneet. Yhä useampi ihminen kieltäytyy olemasta asiantuntijoiden keskiarvohirviöille rakentuvien tarinoiden uhri. Sen sijaan tulevaisuudessa ihminen itse haluaa olla rakentamassa omaa tarinaansa. Se ei tapahdu suinkaan aina  valtarakenteiden materialistispainotteisten asiantuntijoiden uskomus- ja arvomaailman mukaisesti. Taiteilla tulee olemaan keskeinen merkitys tässä kulttuurissa.  Oikeita elämäntapoja on muitakin kuin nk. asiantuntijan elämäntapa. Ihmisellä on käytettävissään tarinansa luomistyössä koko ihmiskunnan henkinen perinne, tieteet, taiteet ja uskonnot.

Toki tähän itseohjautuvaksi ihmisenviranhaltijaksi kasvamiseen liittyy omat riskinsä, mutta se on oma tarinansa se. Mainittakoon vain sen verran, että kyllä asiantuntijoitakin kannattaa kuunnella, sillä kulttuurimme synnyttämän tieteen vahvuus on ollut realiteettitajun kehittyminen. Valitettavasti vain tästä tieteestä on tehty isäntä, sen sijaan, että se olisi ihmisen renki, jolle paikalle se minusta kuuluu. Ainakin pettynyt kyyninen osa  minua on sitä mieltä, että omasta tieteenalastani, lääketieteestä, on kasvanut Isäntää leikkivä materialistisen maailmankatsomuksen kuuliainen ja ahne renki.  Parhaat lääkärit kautta aikojen ovat olleet suuria tarinoitsijoita ja kuuliaisia ihmisten palvelijoita.

Tieteellisen ajattelun tärkeä elementti on se, että kykenee oman tieteenperinteensä kritiikkiin. Mutta kuinka moni meistä lääketietelijöistä pystyy tähän? Erilaiset tarinat voivat toimia tämänkin  ”sairauden” parantajana.

Tietoisuustaidot facebookissa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s