Sisäinen teatteri® – Harjoitus #8 Muuntuneet tajunnan tilat

Sisäisen teatterin päämäärä on, että opit käyttämään tietoisuutesi muuntuneita tajunnan tiloja siten, että kykenet elämään yhä enemmän elämää tässä ja nyt. Et vatvo menneisyyden asioita etkä elä tulevaisuuden unelmissa.

Tietoisuustaitojen kuten luovien kirjoitus- ja meditaatioharjoitusten tehtävä, on irrottaa sinut sekä menneisyyden kahleista sekä ”sitkuttelusta” kokemaan elämääsi tässä ja nyt. Kun opit harjoittamaan erilaisia meditaatiotapoja ja tulet tietoiseksi minätiloistasi ja niiden tarinoista, voit löytää itsellesi eepoksen joka kannattelee elämään sinua tätä hetkeä. Voit tulla sinuiksi oman menneisyytesi kanssa.

Ehkä joillekin ihmisille voi riittää pelkkä passiivinen keskittymismeditaatio. Uskon, että tämä onnistuu silloin, kun ihmisellä ei ole trauma- ja turhaumahistoriaa selvitettävänä. Näillekin ihmisille minätilat voivat olla ylimääräinen luovuuden, oivalluksen ja itsetuntemuksen lähde. Paljastamme minätilojemme leikissä omat ydinuskomuksemme.

teatteri_jereValtakulttuurimme ei ole meille juuri opettanut hyödyntämään muuntuneita tajunnan tiloja eli meille ei ole opetettu tietoisuustaitoja. Näyttäisi siltä, että ihmisiä tällä hetkellä on alkanut kiinnostaa yhä enemmän itsetuntemus ja meditatiiviset kokemukset. Hyväksyvä läsnäolo (mindfulness) leviää parhaillaan kovaa vauhtia mm. lääketieteeseen, johtajakoulutuksiin ja psykoterapiaan.

Ihminen voi käydä läpi henkilökohtaisen tietoisuutensa muodonmuutoksen hyödyntämällä erilaisia tajunnan tiloja. Tämä ei ole pelkästään henkilökohtainen kokemus, vaan muodonmuutoksen läpikäyneiden ihmisten yhteiskunnallinen merkitys voi olla suuri. Visiönääri minussa on sitä mieltä, että maailma tulee muuttumaan myönteiseen henkisempään suuntaan ja se tulee tapahtumaan ihmisten tietoisuustaitojen kehittymisen kautta.

Todellinen demokratia rakentuu ihmiselle, jotka eivat ole vain ehdollistettu joihinkin kulttuurisiin uskomuksiin, vaan he tunnistavat uskomuksensa ja voivat valita itse millaisille ydinuskomuksille elämänsä haluavat rakentaa.

Sisäisessä teatterissa pyritään yhdistämään aktiivisia, luovia meditatiivisia tiloja sekä hiljentymis- ja rauhoittumiseen tähtääviä harjoituksia. Näissä molemmissa tiloissa elämme nykyhetkeä (dialogisessa kirjoittamisessa myös menneisyyden nykyisyyttä ja tulevaisuuden nykyisyyttä). Pyrimme harjoittamaan monipuolisesti erilaisia tapoja harjoittaa tietoisuustaitoja.

page30_1

Ääripäässä aktiivisissa luovissa tiloissa on ekstaasi (”hurmos”) ja rauhoittumisharjoitusten ääripäässä on buddhalaisesta filosofiasta tuttu samadhi. Molemmissa tiloissa sulaudumme osaksi tarkasteltavaa kohdetta. Emme ole enää ympäristöstämme erillisiä kokijoita.

Henkilökohtaisesti olen kokenut dialogisessa kirjoittamisessa ekstaattisia hurmoskokemuksia. Samadhin puolestaan olen kokenut pari kertaa luonnossa. Voimme halutessamme ammentaa kristillisestä mystiikasta ja/tai buddhalaisesta filosofiasta metafora-aineksia oman tietoisuutemme laajentamiseen. Ja tietenkin myös muista uskonnoista.

Molempia teitä pitkin, aktiivista kiihtymystilaa hyödyntävää ja passiivista mielen keskittämistilaa hyödyntäen, voimme saavuttaa puhtaan, ehdollistumistamme vapaan itseyden. On psyykkistä terveyttä osata ohjata omaa tietoisuuttansa erilaisissa muuntuneissa tajunnan tiloissa. Näitä tunnetaitoja meille ei valitettavasti ole juuri kouluissa opetettu. Joku voisi jopa väittää, että meidät ehdollistetaan tietynlaisiin kapeisiin uskomuksiin massaihmisiksi.

Seuraavassa kaksi harjoitusta. Toinen tällainen rauhoittava keskittymismeditaatioharjoitus ja toinen aktiivinen luova harjoitus.

Harjoitukset:

  1. Takaisin aisteihin harjoitus lenkillä. Keskity kävellessäsi tai juostessasi vuorotellen eri aistikokemuksiin. Fiilistelle välillä miltä maa tuntuu jalkojesi alla, miltä ilmavirta tuntuu, entä tuntuuko kehossa jännityksiä? Keskity hetkittäin kuuntelemaan ympäröivän todellisuuden ääniä, luokittelematta, ota ne vastaan sellaisena kuin ne ovat. Keskity ympärilläsi olevaan näkymään. Anna silmiesi levätä erilaisissa muodoissa, pinnoissa ja väreissä. Keskity haistelemaan ympäriltä tulevia tuoksuja. Aina kun mielesi karkaa, palaa aistikokemukseesi. Voit harjoittaa lenkillä paitsi kehoasi myös mieltäsi. Kirjaa kokemuksesi Elämän eepokseesi. Oliko harjoitus vaikea? Pystyitkö keskittymään pitkäänkin?

  2. Mieti joku tarina tai runo, joka on herättänyt sinussa tunteita. Käy keskustelu valitsemiesi minätilojen kanssa kyseisestä tarinasta/runosta. Mikä siinä koskettaa kutakin minätilaa? Pyri päästämään irti hetkiksi tietoisesta prosessin ohjauksesta ja anna minätilojesi tuottaa improvisoitua teatteria. Kun työ on valmis, lue tekstisi, ja kirjoita Elämän eepokseesi mitä tunteita tämä tekstin lukeminen sinussa herättää.

(Vakavissa mielenterveysongelmissa kannatta konsultoida terapeuttia, ennen kuin ryhtyy työstämään minätiloja.  Ylipäätään kirjoittaminen on turvallisinta ryhmässä tai siten,  että sinulla on mahdollista jakaa kokemuksia jonkun kanssa.  Yksin kirjoittaessa on tärkeää, että sinulla on turvallisia, aikuisia, kehittyneitä minätiloja, jotka kykenevät kantamaan prosessissa nousevia, joskus kipeitäkin tunteita.  Joskus vasta keski-ikäisellä tällaisiä minätiloja on.)

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s