Sisäinen teatteri® Harjoitus #10 – Tunnetilat kehotuntemuksina

 

teatteri_jereSeuraava harjoitus on psykologi Natalie Rogersin luoma harjoitus, joita olen hieman mukaellut minätiloille sopivaksi. Harjoituksellamme voimme tutkia tunnetiloihimme liittyviä kehollisia tuntemuksia. Sisäinen taetteri on kehomieli menetelmä: Ruumiimme ja sielumme eivät ole toisistaan erillisiä osia.

  1. Mieti eri tunnetilojasi (esimerkiksi vihainen minätilasi, surullinen minätilasi, ahdistunut minätilasi ) ja päätä mitä tunnetilaa alat tutkia. Ota yksi tunnetila, ja mieti millaisia mielikuvia ja tuntemuksia se sinussa luo.

  2. Anna tämän tunnelatautuneen minätilasi johdattaa kehosi asentoon, jonka se spontaanisti sinussa synnyttää. Älä tässä vaiheessa mieti tai analysoi asioita. Anna kehosi ilmentää minätilaasi. Pysy asennossa kolmekymmentä sekuntia. Havainnoi vain kehoasi ja sen tuntemuksia tässä asennossa.

  3. Jälleen ilman analyysiä, ota kehollasi asento, joka on vastakkainen tunnetilasi luomalle tilalle. Jos esimerkiksi ahdistunut minätila tekee sinut pieneksi mykkyräksi, ojenna itsesi nyt koko mittaasi kädet ja jalat harallaan. Havannoi itseäsi nyt tässä asennossa. Synnyttääkö asento sinussa mielikuvia?

  4. Vuorottele nyt tämän tunneparin kahta asentoa viisitoista sekuntia kerrallaan. Lopuksi valitse asento näiden kahden asennon välistä, ja pysy siinä. Asento voi olla kahden edellisen yhdistelmä, tai se voi olla kokonaan uusi.

  5. Nyt tässä keskiasennossa. Mitä koet? Onko jotain muuttunut? Missä minätiloissa olet asentojesi kanssa käynyt? Minkälaisia minätilojen ominaisuuksia asennot ilmensivät? Missä tilassa  olet keskiasennossasi ? Kirjoita havaintosi tuntemuksistasi ja mielikuvistasi Elämän eepokseesi.

Kun opit kuuntelmaan kehosi jännityksiä ja kipuja, voit oppia löytämään elämään  elämääsi sellaisten minätilojesi ohjaamana, jotka ovat sopusoinnussa Sisäisen viisautesi kanssa. Voit löytää itsestäsi masentavia, syyllistäviä, ehkä itseäsi murjovia tiloja (Sinä typerä läski!) sekä suorittajatiloja (Nyt viisi kertaa viikossa salille!) , joilla yrität kompensoida joitakin itseäsi mollaavia minätilojasi.

Pääsääntöisesti, kun  mielesi teatteria ohjaa minätila, jonka kanssa et ole sopusoinnussa, tunnet sen kehossasi kipuna tai jännityksenä.  Suhtaudu armollisesti myös kehollisia ikäviä tunteita kantaviin minätiloihisi. Ne ovat elämäsi suunnan näyttäjiä. Kun opit kuuntelemaan niitä, löydät kokonaisvaltaista harmoniaa ja uutta luovuutta elämääsi.

Sisäinen teatteri facebookissa.

(Vakavissa mielenterveysongelmissa kannatta konsultoida terapeuttia, ennen kuin ryhtyy työstämään minätiloja.  Ylipäätään kirjoittaminen on turvallisinta ryhmässä tai siten,  että sinulla on mahdollista jakaa kokemuksia jonkun kanssa.  Yksin kirjoittaessa on tärkeää, että sinulla on turvallisia, aikuisia, kehittyneitä minätiloja, jotka kykenevät kantamaan prosessissa nousevia, joskus kipeitäkin tunteita.  Joskus vasta keski-ikäisellä tällaisiä minätiloja on.)

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s