Miten olis, kokeillaanko vaivaasi kojoottilääketiedettä?

Ostin itselleni tässä muutama viikko sitten Gaiamtv.com osallisuuden, maksamalla käyttömaksu 9,90 dollaria. Tein tämän oikeastaan siksi, että pääsisin käsiin satoihin joogavideoihin, joita siellä on. On muuten hieno kanava, suosittelen! Olen joogannut satunnaisesti nuoresta pitäen, mutta viime vuoden ajan entistä ahkerammin.

 

Gaiamtv:ssä on muitakin mielenkiintoisia videoita, elokuvia, ja dokumentteja kuten asiantuntijahaastatteluja ihmisen terveydestä ja henkisyydestä. Näissä videoissa olen törmännyt moniin vanhoihin sovinnaisen lääketieteen rajoilla kulkeviin ja jopa sen rajat ylittäviiin kulkijoihin (mm. Jean Shinoda Bolen, Joe Dispenza, Bernie Siegel, Bruce Lipton jne.). Ja heidänhän seurassa tämä Emäntä tuntee olonsa kotoisaksi. Jotkut dokumentit kyllä ylittävät huuhaa-sietokykyni, mutta joukosta löytyy paljon mielenkiintoista asiaa, kun vain käyttää sopivaa suodatinta.

Löysin dokumenttien keskeltä uuden makoisan herkkupalan haarukkaani. Lewis Mehl-Madrona on Stanfordista valmistunut lääkäri, sittemmin erikoistunut perhelääketieteeseen psykiatriaan ja kliiniseen psykologiaan. Hän on kirjoittanut kirjoja kojoottilääketieteestä (Coyete Medicine, Coyete Healing and Coyete Wisdom). Kirjat sisältävät tietoa eri alkuperäiskansojen parantavista käytännöistä. Uusin häneltä ilmestynyt kirja on narratiivisesta lääketieteestä (Healing the Mind through the Power of Story: the Promise of Narrative Psychiatry).

Mehl-Madrona on ehtinyt paneutua jo useamman vuosikymmenen ajan paranemiseen ja parantamiseen traditionaalisilla alkuperäiskansojen metodeilla. Ensisijaisesti Mehl- Madrona on keskittynyt alkuperäiskansoista Cherokee ja Lakota-traditioihin, mutta myös muihin. Hänen tavoitteensa on huima: tuoda takaisin alkuperäiskansojen viisaus valtalääketieteeseen, ja yhdistää niitä eurooppalaisiin narratiivisiin perinteisiin mm. hypnoosiin. Tällä hetkellä hän tutkii kuinka psykooseja voidaan hoitaa ilman lääkkeitä ja hän  tutkii myös, kuinka lähestyä kipua erilaisista narratiivisista näkökulmista käsin.

Melkoisen rohkea mies on tämä tohtorimme Mehl-Madrona. Hänellä on oma Kojootti-insituuttinsa Vermontissa. Selailin muuten jo hänen uusinta kirjaansa narratiivisessa lääketieteestä. Siinä hän tuo esille, että alkuperäiskansat ovat skitsofrenian hoidossa päässeet huomattavan hyviin tuloksiin parantajiensa ja yhteisöllisten ratkaisujen avulla. Indivdualistisessa kulttuurissamme liian usein skitsofreenikko jää systeemin ulkopuolelle ja lääkkeet eivät koskaan korjaa sitä yhteisöllistä tunne- ja yhteisövajetta, joka hänen elämäänsä jää, kun hänet sysätään ”normaalin” järjestelmämme ulkopuolelle.

Liian usein lääketieteessä leimataan skitsofreenikoksi heti vain sen perusteella, että potilalla  on henkisiä tai mystisiä kokemuksia.  Se, että joku potilaan kokemus ei mahdu lääkärin maailmankuvaan, ei välttämättä tarkoita sitä, että hän on psykoottinen. Mehl-Madronan mukaan psykoottiset potilaat paranivat aikoinaan kolmansissa maailman maissa heidän narratiivisilla metodeillaan paremmin ilman lääkityksiä kuin länsimaissa konsanaan lääkkeillä.

Eräässä dokumentissa kysytään Mehl-Madronalta, onko hän käyttänyt itse alkuperäiskansoilta omaavia metodeja sairaalapotilaiden hoidossa. Hänen vastauksensa oli, että kyllä on. Hän kuitenkin valitsee hyvin tarkkaan, kennelle mitäkin hoitoa antaa. Kaikki metodit eivät sovi kaikille.

Tämä onkin mielestäni asia, joka ei helposti mene perinteisen lääketieteen edustajan ymmärrykseen. Narratiivinen lääketiede ei ole sitä, että kaikille asiakkaille sopisi yksi tai edes kaksi tai kolme  parantavaa metodia, jotka länsimainen lääketiede on oikeaksi todettu verrokkitutkimuksissa. Sen sijaan jokainen asiakas on ainutkertainen tarina, ja terveydenhuollon ammattilainen joutuu aistimaan, mikä viisausperinne kullekin potilaalle sopii. Elämme erilaisissa tarinoissa. Narratiivisesti toimiva lääketietelijä oppii improvisaatiotaitoja enemmän draamasta ja kirjallisuudesta kuin konsanaan biologiasta.

Kokemuksellisestä näkökulmasta katsoen jokainen ihminen on ainutkertainen tarina. Integratiivinen lääkäri yhdistää viisausperinteitä asiakkaan maailmankuvan jä hänen tarinansa mukaan, eikä potilasta ahdeta vain  johonkin keskiarvoille rakentuvaan yksipuolistavaan länsimaiseen tarinaan ja sen metodiin.

Nykyinen käsitys normaalista ihmisestä on länsimaisen arvomaailman värittämä. Normaali voi olla monella eri tavoin. Se, että voi pahoin esineellistävässä, kaiken keski-arvoiksi ja yksilön biologisiksi ongelmiksi vääntävässä kulttuuriksia voi olla täysin normaalia. 

Jokainen ihminen rakentuu omista ainutkertaisista tarinoistaan. Se, mitä hän kulloinkin kaipaa, ei aina välttättä ole sitä samaa viisautta, mitä lääkäräi edustaa. Aidosti potilaslähtöisen hoitamisen keskiössä on se, että ihmisestä itsestään kasvaa taitava oman elämänsä ohjaaja ja erilaisten viisausperinteiden järkevä yhdistäjä.

Modernissa lääketieteessä on paljon viisautta, mutta se ei ole aina paras mahdollinen ase kaikkiin terveysongelmiin. Silti kannattaa kuunnella myös sen näkemyksiä. Hammaslääkärinä ajattelen, että olisi melkoisen vaikeaa, jopa puoskarointia,  hoitaa potilaitteni terveysongelmia vain hypnoterapialla. Otan perustyökaluni tarjoamassani hammashoidossa länsimaisesta lääketieteestä. Silti myös se, etten kohtaisi potilaitani myös tarinoina, olisi sekin mielestäni yhtälailla puoskarointia. Siksi yhdistän erilaisia viisausperinteitä.

Länsimaisen tieteen etu on ollut, että se on kehittänyt ihmisen realiteettitajua. Sen lähtökohta on kuitenkin biologinen (materialistisen maailmankatsomuksen monologi) kun taas narratiivisen lääketieteen lähtökohta on kokemuksellinen (pluralistinen, integratiivinen).

Tämä Mehl-Madronan kirja täytyy tutkia perusteellisemmin, näyttää olevan kyllästetty sen verran mielenkiintoisista ajatuksista!

Sisäinen teatteir facebookissa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s