Lääkäri, joka riisututtaa meitä alastomiksi

Pukeudun rennosti, en liikemiesmäisesti. Tavallisesti vedän levikset ja clogsit jalkoihini. Potilaat pitävät minusta sellaisena kuin olen. Viimeissä kiitoskortissani lukee: ”On kiva tavata lääkäri, joka on oikea ihminen ja persoonallisuus.” Unohda amatillinen etäisyys. Ihmiset haluavat ammatillista läheisyyttä.”

I dress casual, not corporate. Mostly Levis and clogs. Patients like me to be me. A recent thank-you card reads: “It’s so refreshing to meet a doctor who is a real person with a real personality.” Forget professional distance. Let’s be real. Professional closeness is what people want.

Tämä lääkärinainen kertoo riisunnuttaneensa 20000 ihmistä alastomiksi – rakastajiensa lisäksi. Ted-videossa hän jälleen kertoo teemasta, ruohonjuuritason liikehdinnästä,  josta kirjoitin jokunen viikko sitten. Kuten tekstissäni tällöin totesin, elämme transmodernin muutoksen keskellä – myös lääketieteessä.

Pamela Wible haluaa olla mukana muutoksessa, jossa lääketieteestä jälleen tulee tomintaa, jossa  kansalaiset tuntevat tulevansa eheyttävästi, kokonaisvaltaisesti  (healing)  kohdatuksi. Suuri osa potilaista Wimblen mukaan ei enää halua ammatillisesti etääntyneitä lääkäreitä, vaan he haluavat ihmisiä, tavallisia oikeita, aitoja, käsin kosketeltivia  persoonia ja terveydenalan ammattilaisia  hoitamaan itseänsä.

Ruohonjuuritason liikedihtää Pamela Wimble kutsuu ”disintermediaatioksi”. Tämä tarkoittaa sitä, että hän poisti ”välikädet” vastaanotoltaan sekä vähensi byrokratiaa. Hän sanoo tekevänsä lähestulkoon kaiken itse. Hän vie esimerkiksi itse roskansa roskikseen. Koska hänellä ei ole työntekijäkuluja, hänen hintansa ovat superalhaiset:  Vastaanotolla käy köyhät ja riikkaat, ihmiset, joilla on vakuutukset ja myös he,  joilla ei ole vakuutuksia. Pamela huomasi, että hän ei tarvitse tavallisesti muuta kuin stetoskoopin. Hän sanoi, että tämä apuväline riittää 85 %ssa hänen potilaitaan.

Eräs asia, joka sai Pamelan heräämään, oli se kun kolme hänen tuntemaansa kolleegaa teki itsemurhan. Samana vuonna 400 lääkäriä poistui Tuonelaan oman käden kautta. Hänen visionsa on, että luodaan asiakkaiden rakentama perusterveydenhoitojärjestelmä, ja samalla sellainen, jossa lääkäritkin viihtyvät. Asiakkaiden viisautta ei tule aliarvioida.

Pamela kertoo tarinan asiakkaastaan, joka tuli vastaanotolle jalkakivun vuoksi. He eivät olleet koskaan tavanneet aikaisemmin.  Naurua riitti siinä määrin,  että hän unohti tutkia sairaan jalan. Surkeena hän soitti jälkeen päin  potilaalle, ja pyysi anteeksi kömmähdystä. Nainen vastaisi tähän, että ei se haittaa, jalka oli parantunut.  Pamela sanoo, että ehkä yhdessä nauraminen joissain tilanteisssa voi olla yksi osa ihmisen hoitamista.  Pamela, muuten huomasi, että hän ei tarvitse yleislääkärinä tavallisesti muuta kuin stetoskoopin, 85 % potilaista tämä riittää. Kun kuuntelee potilaan tarinan, löytyy siitä tarvittavat tiedot hoitotoimenpiteisiin.

idealmedicalcare.org

”Tiedäthän, onnellisuus on tarttuvaa….!”, tokaisee tämä nainen. Pamela Wiblellä on omat ideaalisen lääketieteen sivut täällä.

Tähän en osaa muuta listätä, kuin että minustakin tuli huomattavan paljon onnellisempi hammaslääkäri, kun lakkasin pukemasta itseäni hammaslääkärin etäännyttävään valkoiseen takkiin.  Olen jäävi sanomaan, säteileekö tämä onni työntekooni.  Itse kuitenkin teen nykyään hammaslääkärini työtä kiitollisena, kun joitakin vuosia sitten olin valmis jo sairaseläkkeelle. Joskus  luova puoli minua häiritsee työntekoani, mutta olen tiedostanut tämän ja yritän tehdä parannusta tässäkin suhteessa. Pitäisi aina muistaa olla henkisesti länsä potilaalleen.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s