Kiitos siitä, että hyväksyn itseni yhä paremmin, sellaisena kuin olen!

Kuten aikaisemmin olen tuonut esille, hyväksyvän läsnäoloa (mindfulness) ja hypnoterapiaa voidaan yhdistää. Vasta tällöin itse puhun tietoisuustaidoista. Minulle tietoisuustaidot (cultivating self-awarensess skills) sisältää harjoitteita, joiden juuret ovat sekä idästä juonnetusta hyväksyvässä läsnäolossa että lännestä juonnetussa hypnoottisessa perinteessä. Idän ja lännen viisausperinteitä voidaan yhdistää.

Tietoisuustaitojen harjoittamisessa kannattaa tehdä hyväksymis- ja kiitollisuusharjoituksia. Voit tehdä näitä riippumatta siitä, mitä uskontoa tai maailmankatsomusta edustat.

Seuraavaan luetteloon olen listannut, kuinka tietoisuustaitoja voi harjoittaa yhdistäen idän ja lännen perinnettä:

  1. Keskity tähän hetkeen.

  2. Tutki tunnetilojasi ja niihin liittyviä ajatusmalleja meditoiden tai luovin menetelmin, esimerkiksi kirjoittaen (Sisäisessä teatterissa tämä tehdään minätiloina kirjoittaen).

  3. Tutustu ikävään tunnetilaasi (viha epäoikeudenmukaisuutta kohtaan) ja kanavoi sen energia johonkin hyödylliseen (liity vapaaehtoisjärjestöön tai ryhdy vaikkapa bloginkirjoittajaksi 😉 ).

  4. Opi sietämään myös ikäviä tunnetiloja. (”Jaahas, sieltä se Katkera Kyösti taas tulee!”)

  5. Opi hyväksymään myös ikävät ja surulliset asiat osana ihmiselämää. Älä jumiudu minätiloihisi, vaan anna niiden virrata. Minätilasi ovat ystäviäsi, sinun on vain löydettävä niiden parhaat puolet (poikkeus, jotkut sisäistetyt negatiiviset äänet nk. introjektiot *) ). Perimmiltään sinä valitset, kuka ohjaa elämääsi.

  6. Jos kärsit pitkäaikaisesta stressistä, tee asialle jotkain (Rytmitä työtäsi uudella tavalla. Vaihda työpaikkaa. Tee elämänvalintoja, jotka mahdollistavat aineellisesti vaatimattomamman elämän  jne.).

  7. Määrittele kärsimys uudelleen. (”Tämä on kamalaa! En kestä hetkeäkään.” → ”Voinko tehdä asialle jotakin?”  Jos et, niin keskity hyväksymään elämää sellaisena kuin se sinulle on annettu.)

  8. Harjoittele myös ”radikaalia hyväksyntää”: Opettele hyväksymään esimerkiksi sairautesi tuoma kärsimys tai läheisesi kuolema. Anna kuitenkin itsellesi riittävästi aikaa surutyön tekemiseen. Opiskele hyväksymään, että asiat ovat kunakin hetkenä niin kuin niiden kuuluu olla.

  9. Anna tarkoituksellisesti ajatustesi, tunteittesi, kehon tuntemustesi jne. ilmetä sellaisena kuin ne ovat, ja lähde sitten keskustelemaan esimerkiksi kirjoittaen tilojesi kanssa. Tutustu, luokittele ja henkilöi ajatuksesi,  tunnetilasi ja erilaisissa elämäntilanteissa ottamasi roolit minätiloiksi.  Kukin minätila katselee maailmaa omasta näkökulmastaan käsin. Jokaisella minätilalla on mm. oma tunnelatautuneisuus ja omat muistot. Harjoittele tulkitsemaan elämääsi erilaisista tuoreista näkökulmista käsin (Masentunut minätilani ”Jorma” ei johdu asioista itsestään, vaan sen  vahingoittavista tapahtumien tulkinnoista). Leikillinen minätilojesi dialogi on osa sisäiseen assosiaatiovirtaasi tutustumista. Se paitsi tuottaa oivallusta, myös attaa vapautumaan autopilotista. Ole hyväksyvästi länsä kaikille äänillesi.

  10. Monissa uskonnoissa kiitollisuus on tärkeä osa elämää. Kirjoita kiitoskirjeitä itsellesi asioista, jotka ovat hyvin elämässäsi. Jos tuntuu luontevalta, rukoile tai harjoita kiitollisuusmeditaatiota. Ruoki sisäistä minätilojen välistä kiitollisuusdialogia, sen sijaan että mollaisit tai vatvoisit asioita.

Introjektio = Sisäistetty toisen ihmisen ääni. Nämä äänet olemme omaksuneet omasta henkilöhistoriamme (esim. isä/äiti). Ne voivat olla positiivisia ja kannustavia. Joskus ne ovat negatiivisia: ”Olet harvinaisen ruma ja lihava ihminen. Kuka tuollaista huolii puolisokseen?”. Lapsuudessa omattu negatiiivinen tila voidaan hypnoosissa tai luovassa transsissa, esim. kirjoittaen, poistaa mielennäyttämöltä. Olennaista on, että muutokset sisäisessä kokemusmaailmassamme eivät ole rationaalisia vaan kokemuksellisia. Voimme mielikuvituksemme avulla kokea tapahtumia uudelleen. Alitajunnallamme on outo olemus: Se ottaa vastaan suggestioita ja se ottaa ottaa mielikuvituksemme todesta. Siksi kannattaakin tarkkaan miettiä, minkälaista teatteria dialogeineen päässään pyörittää.

Tietoisuustaidot facebookissa.

Kiitollisuusharjoitusta Haltitunturilta juuri alas laskeutuneelta...
Kiitollisuusharjoitusta Haltitunturilta juuri alas laskeutuneelta…
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s