Sisäinen teatteri – Minätilojen neuvottelu kahdella tuolilla. Harjoitus #19.

Laitanpa pitkästä aikaa Sisäinen teatteri – harjoituksen jälleen tänne blogiini. Tämä harjoitus on mukaelma australialaisen Gordon Emerssonin minätila-harjoituksesta (Happy Parts – Happy Self) . Alunperin tämäntyyppiset harjoitukset juontanevat hahmoterpiaan. Niitä on hyvin helppo soveltaa myös Sisäiseen teatteriin.

teatteri_jereMeissä jokaisessa on hetkittäin ristiriitaisia minätiloja. Esimerkiksi yksi osa minua on rakastunut naapurin isäntään, Kalleen ja toinen osa minua tietää, että tämä ihastus on täysin järjetön. Tai esimerkiksi eräs osa minua halua pitää kodin kunnossa ja siivota, kun taas toinen osa haluaisi laiskotella.

Seuraavaa tuoliharjoitusta ei tehdä kirjoittaen, vaan se tehdään draamallisesti. (Toki voit tehdä sen myös dramatisoiden, luovasti kirjoittaen ikään kuin tekisit näytelmän käsikirjoitusta, samaistuen roolihahmoihisi).

  1. Ota kaksi tuolia, ja pistä ne vastakkain. Valitse ristiriita, jota haluat käsitellä. Mieti, kumpi minätiloista istuu toiseen tuoliin. Tämä on ensimmäinen minätila, jonka ajatuksilla ja tunteilla työskentelet. Keskity nyt tämän minätilan kokemuksiin.

  2. Kun olet istuttanut minätilaan tuoliin, kysy nyt tältä minätilalta, mikä olisi hyvä nimi sille. On parasta, että minätila itse valitsee nimensä, jotta se tuntee olonsa mukavaksi kyseisen nimensä kanssa.

  3. Nouse välillä ylös tuoliltasi. Nyt kysy minätilaltasi, mitä se tekee, mikä on sen tarkoitus ja mikä on sen  rooli sinussa. Kohtele arvostavasti kyseistä minätilaa, koska se on olemassa auttaakseen sinua.  Istu tuoliin ja vastaa kysymyksiin.

  4. Nouse nyt tuolistasi ja kysy minätilaltasi, sen nimeä käyttäen, mitä mieltä se on toisesta minätilasta, siitä joka on kohta istuva toiseen tuoliin. Istu tuoliin ja vastaa kysymyksiin.

  5. Nouse, kiitä sitä mielipiteistä, ja  siirry istumaan toiselle tuolille. Kun siirryt toiselle tuolille, annat puheenvuoron toiselle minätiloistasi. Keskity nyt vain tämän minätilan ajatuksiin ja tunteisiin.

  6. Toista tämän minätilan kanssa kohdat 2, 3 ja 4.

  7. Nouse nyt tuolista ja puhuttele tätä minätilaa sen nimellä. Kerro sille, kuinka se on tärkeä osa se on sinua, mutta kerro sille myös että myös toisella tuolilla istuva osa on yhtä tärkeä osa. Tee molemmille selväksi, että minätiloista tulee vielä vahvempia, kun ne kunnioittavat toinen toisiansa.

  8. Näiden huomioiden jälkeen, kysy vuorotellen molemmilta, onko heillä jotakin toinen toisillensa suoraan sanottavaa ja kerrottavaa.

  9. Istu taas vuorotellen tuoleihin kyseisten minätilojen rooleihin. Anna molempien puhua selvästi, kunnioittaen ja kuuluvasti toinen toisillensa tarkoituksena saattaa neuvottelut hyvään lopputulokseen. Tarkoitus on, että he pääsevät yhteiseen näkemykseen tai kompromissiin asioista siten, että molempien mielipiteet tulevat kuulluksi.

  10. Siirry vuorotellen tuolista toiseen. Anna tilojen käydä neuvotteluja niin kauan, että ne pääsevät kompromissiin keskenänsä. Lopeta neuvottelu käden puristukseen (voit puristaa vaikkapa omat kätesi yhteen ankkuriksi),  jossa vahvistat tilojen tekemän yhteisen sopimuksen.

Hyvin usein ristiriitaisillakin osilla voi olla toinen toistansa tukeva merkitys. Esimerkiksi lepoa kaipaava osasi oikeasti tukee työnarkomaniasi. Lepo voimaannutta kehoasi siten, että jaksat tehdä töitä enemmän. Rakkautta kaipaava osasi voi saada rakkautta joltain toiselta osaltasi, sen sijaan, että lähtisi hakemaan sitä epärealistisesta ihmissuhteesta itsensä ulkopuolelta. Tämä itsee kohdistuva rakkaus voi olla huomattavan paljon voimaannuttavampaa kuin naapurin  naimisissa olevan Kallen.

Periaatteessa voit jatkaa tällaista tuolityöskentelyä niin kauan, että kaikki ristiriidassa olevat osasi ovat neuvotteleet tyydyttävät ratkaisut. Tällöin voit tuntea itsesi yhä kokonaisemmaksi, ja minätilasi laakkaavat olemasta autopilotin ohjauksessa. Aina kun koet sisäistä hämmennystä, kaksi tilaasi neuvottelevat.  Voit tehdä nämä neuvottelut luovasti kirjoittaen ja draamallisin harjoituksin entistä näkyvimmiksi.

Lopuksi kysy itseltäsi, onko sinussa joku osa, joka ei pidä tästä neuvottelun lopputuloksesta. Voipi olla, että se täytyy asettaa seuraavaksi penkkiin jommankumman edellisistä minätiloista kanssa.

++++++++++++++

Kuinka onnistut sisäisissä neuvotteluissasi riippuu siitä, minkälainen minätila on kyseessä.

Konfliktissa olevat minätilat  voivat olla:

1.  Haamutilojasi (vaded state).  Tällainen tila ei tee kompromisseja. Se on tila, joka on tahalleen jätetty syrjään, koska se kantaa sisällään ehkä suurtakin kipua (onnettomuus, hyväksikäyttö, koulukiusaaminen).  Se kantaa asioita, joita et ole uskaltanut kohdata. Juuri tämän tilan eristyksen lopettamiseen tarvitset aikuisia vahvoja realistisia osia  tai monesti terapeuttia, koska niiden tarinan päätökseen vieminen vaatii turvallista ja rakkaudellista aikuista (minätilaa), ja kesken jääneen tarinan metaforista onnelliseen päätökseen saattamista. Kun tällainen minätila on hallitsevana jonakin elämäsi hetkenä, ovat ne yleensä voimakkaita kehollisia kokemuksia. Nämä tilat purkamattomina helposti aiheuttavat myös kehollisia psykosomaattisia oireita, joskus ne voivat olla osallisina hyvinkin vakavissa sairauksissa.  Siksi niiden tarinat olisi hyvä kuljettaa onnelliseen päätökseen

2. Retrotiloja.  Tämä tila on helmpompi nakki, neuvottelut voivat onnistua, koska se on opittu vanha käyttäytymismalli, joka on ehdollistunut, ”jäänyt päälle”.  Sen toimintamallit ovat voineete olla joskus järkeviä, vaan ne eivät sovellu tähän päivään. Tämä tila voi oppia uusia käyttäytymismalleja, jotka tukevat nykyistä hallitsevaa minätilaasi. Neuvottelussa kannattaakin keskittyä tähän.  Retrotila ottaa vain sinussa roolin, joka ei sovi sinulle enään. Tämän minätilan käyttöpäivämäärä on vanhenut.

Neuvotteluun ei yleensä tule seuraavia näitä, koska niiden kanssa ei tule konflikteja:

3.  Normaalitilat.  Käytöstä poistunut minätilat, joka tukee ja tulee toimeen hyvin nykyisen hallitsevan minätilasi kanssa.  Niiden roolit ovat muuttuneet sellaiseksi, että ne tulevat esiin sinussa oikeana hetkenä, tai ne tukevat mukavasti hallitsevaa minätilaasi.

Kun teet minätila-harjoituksia, vähitellen huomaat, ettet ole oikeasti enää kukaan minätiloistasi. Tilasi alkavat yhdistyä ja sinusta tulee koko ajan kokonaisempi ja kokonaisempi. Informaatio- ja molekyylivirrat kulkevat sinussa vapaammin.

Sen sijaan olet sinä, ja yhä enemmän sinä, kotona kehossasi, kaikkine sen minätiloineen. Olet löytänyt draamallisen, virtaavan, minuutesi. (Ja kuka tietää, ehkä havaitset vielä olevasi osa  suurempaa, ikuista luovaa rakkaudellista informaatio- ja energiamolekyylivirtaa. ;). Vain sinä tiedät!) Ristiriitaiset minätilasi yhä harvemmin terrorisoivat elämääsi.

Austrailalaisen Jan Sky HTT® – hallitsevan tilan tunnistus eli ESI® tarjoaa erinomaisen työkalun siihen, että voit hahmottaa enemmänkin minätilojasi itsetuntemuksesi lisäykseen. Vedän kaksipäiväisiä koulutuksia, tästä HTT- menetelmästä ryhmille.

Täältä löydät lisää tietoa ja  harjoituksia Sisäisestä teatterista.  Sisäisellä teatterilla on myös facebook-sivut.

Aiheeseen liittyviä kirjoja löytyy täältä ja australialaisen Jan Skyn:n sivut ovat täällä.

(Vakavissa mielenterveysongelmissa kannatta konsultoida terapeuttia, ennen kuin ryhtyy työstämään minätiloja.  Ylipäätään kirjoittaminen on turvallisinta ryhmässä tai siten,  että sinulla on mahdollista jakaa kokemuksia jonkun kanssa.  Yksin kirjoittaessa on tärkeää, että sinulla on turvallisia, aikuisia, kehittyneitä minätiloja, jotka kykenevät kantamaan prosessissa nousevia, joskus kipeitäkin tunteita.  Joskus vasta keski-ikäisellä tällaisiä minätiloja on.)

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s