Selviytymisstrategioitani syövästä, nr. 5

Moni luulee, että mielikuvat ovat vain valokuvanomaisia sisäisiä kuvia.  Ne eivät ole kuitenkaan aina sellaisia, vaan jokaisella on kyky tuottaa omalla tavallansa mielikuvia. Niissä voi näkyä paitsi värejä, joskus saattaa kuulua ääniä, jopa tuoksuja ja makuja.  Toiset luulevat, ettei heillä ole tällaista kykyjä, vaikka samaan aikaan he saattavat olla mestareita luomaan mielessään negatiivisia mielikuvia onnettomasta tulevaisuudestansa. Jos osaat nähdä unia, osaat tuottaa myös mielikuvia.

Mielikuvaharjoitusta ei ole vain se, että ajattelee järkensä kanssa jotakin.  Sen sijaan se on eläytymistä.  Otetaan esimerkiksi vaikka sitruuna. Voit ajatella tekeväsi simaa, ja päätät käydä ostamassa sitruunan. Se on sellaisenaan rationaalinen päätös, ei mielikuvaharjoitus.  Mielikuvaharjoitus sitruunasta ja sen ostosta on sen sijaan sellainen,  että kuvittelet meneväsi autolla kauppaan. Aistit matkan varrella olevia näkymiä.  Tutkiskelet mielikuvissasi kaupan tuoksuja ja hyllyjä. Otat sitruunan, näet itsesi kassalla ja näet sielusi silmin, kuinka hyppäät autoosi, ja näet kotimatkan maisemat. Astut mielikuvissasi kotisi ovesta ja tuot sitruunan kotiin keittiön pöydälle. Mielikuvissasi paloittelet sen. Saatat jopa maistaa sitä, ja samalla on mahdollista tuntea, kuinka sylki alkaa ihan oikeasti erittymään. Jo lukemalla tekstiä tuotat itsellesi jatkuvasti mielikuvia.

Monella on suuria ennakkoluuloja tai estoja mielikuvatyöskentelyä kohtaan, koska meidät on opetettu faktojen ja rationaalisen ajattelun maailmaan. Harva on saanut opetusta siitä,  kuinka kuunnella sisäisiä mielikuviaan ja omaa intuitiivista sisäistä viisauttaan (miksi sitä sitten satut tai haluat omalla kohdallasi kutsua). Mikäli kuulut näihin ennakkoluuloisiin ihmisiin, kannattaisi sinun ensimmäiseksi lähteä keskustelemaan leikillisesti tämän epäilevän, skeptisen, puolesi kanssa. Voit tehdä sen psykodraamallisesti (istuta osasi eri tuoleihin, ja anna mielikuvituksesi palaa!) tai kirjoittaen ja piirtäen (tee sarjakuvaa omista puolistasi). Voit aktivoida omia parantavia voimiasi leikkimällä ja oppimalla luottamaan intuitiivisiin sisäisiin mielikuviisi ja ääniisi.

Joskus meillä voi olla myös  mielikuvatyöskentelyn esteenä oma negatiivinen sisäinen dialogi.  ”Tälläiset harjoitukset ovat pelkkää huu-haata. Minä en tällaiseen ryhdy!. ” ”Olen tuomittu. Kuolen kuitenkin…”, ”Minulla on aina huono tuuri”, ”En osaa tehdä tälllaisia harjoituksia oikein…” jne.  Erityisesti masentuneena ihminen maalailee kielteisiä kuvia tulevaisuudesta,  ja  kuten tiedämme, herra Alakulo on syövän ja muun vakavan sairauden tavallinen seuralainen. Siksi kannattaakin työstää omaa Alakuloaan ja muita myönteisyytemme esteenä olevia tiloja  (itselläni = rouva Otsaryppy) olemalla niille hyväksyvästi läsnä. Voit ryhtyä tekemään mielikuvatyötä sen eteen, että onnistut kääntäään negatiivisen sisäisen puheen myönteisemmäksi.

Uskalla heittäytyä yhä enemmän mielikuviesi ihmeellisen maailmaan.  Voit personoida osasi mielikuvitushahmoiksi, joiden kanssa alat käydä keskusteluja. On tietysti olemassa ihmisiä, jotka elävät liikaa ”mielikuvitusmaailmassaan”.  Näille ihmisille on puolestaan tärkeää kehittää realistisia, aikuisia, turvallisia aikuisia osia (näin esimerkiksi skitsofreniassa).  Heidän on opittava erottamaan mielikuvituksensa tuotokset realistisimmista todellisuuskuvista. Sen sijaan nk. normaalia ihmistä on vaivannut modernissa elämäntavassa hyvin yleisesti mielikuvituksen puute. Olemme olleet totinen kulttuuri.

Kun minua uhkaa jokin sairaus, joka on potentiaalisesti kuolemanvaarallinen, haluan aktivoida kaikki voimavarani. Jos et usko mielikuvatyöskentelyyn niin, niin alkaa olla yhä enemmän vakuuttavaa näyttöä siitä, että  sinun kannattaa edes teeskennellä uskovasi.  Alitajuntaamme kun on helppo pettää.  Se on huono erottamaan, olemmeko tosissamme vai teeskentelmmekö.  Jos  siis sinusta tuntuu, ettet osaa rentoutua kuuntelemalla mielikuvaharjoituksia, teeskentele rentoutuvasti.  Jos sinulle on vaikeaa kuvitella puolustussolujesi syövän syöpäsoluja, teeskentele kuvittelevasi. Mitä enemmän ja paremmin näyttelet, sitä todennäköisempää on, että tällä Sisäisellä teatterillasi on oikeasti myönteinen vaikutus kokonaisvaltaiseen hyvinvointiisi ja paranemiseesi.

Amerikkalaisesta hypnoterapian ja lyhytterapioiden isältä Milton Ericksonista kerrotaan seuraavaa tarinaa (Frogs into Princes). Eräs terapeuttikandidaatti oli hänen juttusillaan.

Milton sanoi hänelle: ”Et pidä itsesäsi terapeuttina, mutta olet terapeutti.”

Huonolla itsetunnolla varustettu kandidaatti vastasi: ”No, en oikeastaan ole.”

Milton sanoi:  ”Hei, nyt teeskennellään että olet…. esität ihmisille terapeuttia.  Kaikkein tärkein asia on, että teeskentelet nyt olevasi… kun siis teeskentelet olevasi…. ymmärrät samalla… ettet sitä oikeasti ole… hyväksyt vain sen, että teeskentelet olevasi.  Ja kun teeskentelet oikein hyvin, asiakkaasi alkavat teeskennellä muutoksia elämässään… Ja hekin unohtavat teeskentelevänsä. Ja tämä teeskentely vaikuttaa heidän loppuelämäänsä.”

Itse olen sitä mieltä, että teeskentelen paranevani monenlaisin paranemismetodein. Annan tilaa elämässäni leikillisyydelle. Saatan valitsemieni koululääketieteellisten hoitojen lisäksi mennä vaikka halutessani näihin parjattuihin Kuhne-kylpyjen vesiin lillumaan ja teeskentelemään. Monet täydentävät hoitomuodot voivat vaikuttavat meille periteisen lääketieteen edustajille  tuntemattomalla tavalla ja vähintäänkin lumevaikutuksensa kautta.

Uskomuksilla, leikillisyydellä ja  myönteisellä ajatuksilla, on tärkeä merkitys hyvinvoinnissamme. Omasta terveydestään vastuun ottava itseohjautuva aikuinen ihminen voi valita itse paranemistapansa. Hänen kuuluisi kuitenkin saada asiallista informaatiota käyttämistään terveyspalveluista.

Paranemisprosesseissa voi hyvin monella tavoin hyödyntää mielikuvia.  Fyysisistä kivuista ja paranemista voi tehdä sanallisia, tanssillisia, musiikillisia  tai kuvallisia vertauskuvia, joita voi työstää. Paranemissymbolikseni valitsin itselleni Bernie Siegelin luoman symbolin:  Se on avoin käsi, jossa sydän lepää.  Käsi symbolisoi lempeyttä ja sydän myötätuntoa. Sairaudenkin keskällä täytty yrittää löytää nämä asiat.

WP_20140601_009[1]Voit valita itsellesi runoista, aforismeista tai musiikista mielikuvia,  voimalauseita tai hyräiltäviä säkeitä.  Musiikin kuuntelulla voit  stimuloida erilaisia mielikuva. Tässäpä esimerkki minun valitsemastani Gloria Gaynorin voimasäkeestä eli affirmaatiosta, jota hyräilen välillä mielessäni:

At first I was afraid I was petrified.
Kept thinking I could never live without you by my side.
But then I spent so many nights
Thinking how you did me wrong.
And I grew strong!
And I learned how to get along!

Hypnoosirentoutuksista turvallisimpia ovat egoa vahvistavat hypnoosirentoutukset (voimaannutetaan vahvoja  puoliasi erilaisin suggestioin), metaforiset rentoutukset (esim. Voimapuu) sekä fysiologiaasi vaikuttavat hypnoosirentoutukset, joissa mielikuvituksessasi voit  esimerkiksi aktivoida puolustussolujasi lisääntymään ja vahvistumaan, jotta ne kykenevät tuhoamaan ylirönsyäviä syöpäsolujasi.

Erilaiset aikajanatyöskentelyt,  kuten menneisyyden kokemusten neutralisointi ja tulevaisuuden kuvitteleminen, ovat turvallisinta tehdä terapeutin kanssa yhdessä tai  terapeuttisessa ryhmässä. Esimerkiksi voimakkaasti masentuneelle henkilölle tulevaisuuden kuvittelu voi olla ahdistavaa ja vaikeiden menneisyyden traumojen käsittely saattaa tuoda mukanaan  tunteita, jotka voivat säikäyttää kokematonta.

PS. Nyt sen sitten tiedän. Vilkutan hyvästit pikkuvarpaalleni Helsingissä, Töölön Sairaalassa, 6.6.2014.  Päivä tulee säilymään perheemme suurena muistopäivinä. Isäntä täyttää nimittäin samana päivänä 50 vuotta.

 

 

 

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s