Hyvä lääkäri on shamaani

 – Arkijärki on harvinainen hyve lääketieteilijällä ja sen on yleensä käänteisessä suhteessa koulutuksen määrään – Sir William Osler, lääkäri

Maailman johtaviin kuuluvan lumetutkijan Fabrizio Benedettin mukaan jotain on pielessä nykyisessä valtalääketieteessä. Lääkärit lähestyvät ongelmia kovin yksipuolisesti. Hän korostaa, että esimerkiksi parantavat rituaalit aktivoivat samoja hermoratoja ja reseptoreita kuin oikeat lääkkeet; ja yllätys, yllätys,  joskus jopa paremmin kuin meidän perinteisesti käytetyt nk.  käypähoitomenetelmät.

Benedettin tuo  vuoden 2013 tieteellisen lumetyöpajan yhteenvedossa esille mm. seuraavan tutkimuksen. Koehenkilöt oli jaettu kolmeen ryhmään. Kaikilla ryhmien henkilöillä oli kroonisia alaselkäkipuja. Tutkittavia oli yhteensä yli 1000 henkilöä. Yhdelle ryhmälle annettiin perinteiseen länsimaiseen tapaan kipulääkkeitä ja liikuntaohjeita. Toiselle ryhmälle puolestaan akupuktiota, ja kolmannelle ”valeakupunktiota”.  Tulokset yllättivät. Näiden kahden jälkimäisen akupunktioryhmän ihmisten selkäkivut paranivat lähes kaksi kertaa paremmin kuin perinteisillä lääketieteellisillä metodeilla (lääke+liikunta).

Olen ollut jo vuosikymmeniä kiinnostunut erilaisista parantavista rituaaleista. Lääkärin tai hammaslääkärin vastaanotto ei ole mikään tyhjiö, jossa tehdään käypä-hoitotemppuja. Sen sijaan aina lääkäri ja muu henkilökunta on mukana parantavissa tai potilaan paranemista sabotoivissa rituaaleissa, tiedostavat he sitä tahi eivät.

Hoitohuoneen sisäisessä näytelmässä joko aktivoidaan potilaan omia parantavia voimia (placebo, lume) tai sabotoidaan niitä (nocebo). Mikä parasta, asiakas voi itsekin opetella erilaisia itseään parantavia rituaaleja (esim. jooga, terapeuttinen kirjoittaminen, EFT), joilla hän voi itse aktivoida omia parantavia voimiansa. Tietysti kaikista sairauksistamme emme voi lumeella parantua, mutta rituaalit saattavat tällöinkin auttaa meitä voimaan sairaudenkin keskellä paremmin.

Miten niin hyvä lääkäri on shamaani? Shamaanihan on ajateltu olevan henkilö, joka on yhteydessä henkimaailmaan. Hän avaa transsissa kanavan yliyksilölliseen maailmaan, jossa hän joko aktivoi hyödyllisiä tai haitallisia henkiä. Mielestäni hyvä lääkäri aktivoi ”hyviä henkiä”.  Shamaani on ”hän joka tietää”, ja hän jolla on yhteys omaan ja asiakkaan ruumiin viisauteen.

Tämä shamanistinen kieli on hiukan vanhatavaa. Kaikki eivät nykyään aina sulata  henkikieltä ja niiden kanssa puhumista. Jotkut puhuvatkin tänä päivänä muodikkaammin kentästä tai matrixista. Me olemme erottamaton osa toinen toisiamme. Liitymme tämän olemisen verkoston kautta yhteiseen tietoisuuteen, jossa voimme vaikuttaa toinen toisiimme. Ajatuksemme, uskomuksemme ja tunteemme eivät ole kiinteä osa meitä, vaan olemme niiden läpikulkukanavia. Olemme kuin radioasemia, joiden kanavat voivat vaihdella. Joskus tarvitsemme apua siihen, että voimme avata sopivan kanavan itseämme, sellaisen, joka tukee paranemistamme. (Sisäisessä teatterissa voit päivittää ja valita halutessasi uuden minätilan).

Itse hammaslääkärinä ja hypnoterapeuttina ajattelen oikeastaan, että hyvässä hoitosuhteessa asiakas ja lääkäri elävät osittain yhteisessä transsissa, heidän kenttänsä kohtaavat. Lääkäri ei ole dissosioituneena vaan hän on hyväksyvästi läsnä asiakkaalleen. Parhaimmillaan tällöin voi tapahtua parantavaa tunne- ja informaatiomolekyylivirtusta (vrt. psykiatri Dan Siegelin mielitaju-ajattelu).

Jotakin on aina muuttunut parantavan kohtaamisen jälkeen. Muutos on molemminpuolista. Tällaisesta parantavasta kohtaamisesta hyötyy siis molemmat osapuolet. Esineellistävä, etäinen suhde potilaaseen, ei ole parantava. Se on itse asiassa raskasta molemmille osapuolille. Kylmyyden ja tunne-etäisyyden ylläpito kun syö energiaa.

Hoitavan suhteen normaali tila on hyväksyvä läsnäolo, juuri tämä vapaa tunne- ja informaatiomolekyylivirtaus.  Joskus, emotionaalisesti vaikeissa tilanteissa lääkäri voi suojella itseään etäisellä asenteella (esim. onnettomuuspotilaat tehohoidossa). Tilanteen jälkeen lääkärin tulisi saada työnohjausta kokemuksen purkuun.

Katsoitteko muuten uutta YLE:n lääkärisarjaa Monroe?  Ensijakson perusteella minusta vaikuttaisi siltä,  tämä aivokirurgi Monroe vaikuttaisi olevan ”shamaani”  ja hänen kolleegansa naissydänlääkäri esineellistävä, kylmä, moderni lääketieteen ammattilainen. Minäkin näin muuten nyt sairaalakierroksellani ollessani sekä shamaaneja että näitä moderneja, etäisiä lääkäreitä.

Romantikko puoli minua toivo , että terveydenhuoltolaitoksista tulisi jälleen Asklepioksen temppeleitä. Nehän olivat muinaisen Kreikan shamanistisia temppeleitä.  Uusissa uuden ajan temppeleissä konsultoitaisiin länsimaisia lääkäreitä, ja yhdistettäisiin erilaisia länsimaisia ja itämaisia muita parantavia viisausperinteitä asiakkaan maailmankuvan mukaisesti.

Potilaat kohdattaisiin temppeleissä kokonaisvaltaisesti, ja heidän fysiologiansa pyrittäisiin saamaan tasapainoon auttamalla heitä muuttamaan tunnetiloja ja uskomuksia kokonaisvaltaista terveyttä parantavaan suuntaan.

Näissä uusissa Asklepioksen temppeleissä, ihmisille tehtäisiin lääketieteellisiä erilaisia  toimenpiteitä ja rituaaleja, heille opetettaisiin ongelmanratkaisutaitoja, mielikuvaharjoituksia, tunnetaitoja kuten luovaa itseilmaisua, meditaatiota, mietiskelyä, uusia ravintotottumuksia  ja monenlaisia itsehoidollisia menetelmiä.   Ne olisivat integratiivisia hoitolaitoksia. Laitoksissa ei hoidettaisi vain ruumista, vaan kokonaista ihmistä.

Kutakin asiakasta lähestyttäisiin ainutkertaisena ja yksilöllisenä ihmisinä ja tarinana. Toistaan täydentävät erilaiset metodit elisivät asiakaslähtöisesti sulassa sovussa keskenään. Hoitolaitoksissa sen asiakkaat saisivat asiallista tietoa erilaisista hoitoperinteistä ja he itse voisivat valita hoitonsa. Ihanteellisissa olosuhteissa asiakkaat itse voisivat kasvaa oman itsensä terveyden parhaiksi asiantuntijoiksi, itseohjautuviksi ihmisiksi.  Tietoisiin valintoihin kykenevä ihminen on todellisen asiakaslähtöisen hoitamisen ytimessä.

2000-luvun Asklepioksen temppeleissä ymmärrettäisiin, että kun ihmisen asenne ja tunnetila muuttuu, myös hänen fysiologiansa muuttuu. Niissä ymmärrettäisiin, mikä valtava voima ihmisen omalla parantavalla mielikuvituksella ja itsereflektiolla on. Ihminen voi sisäisillä mielikuvillaan joko vahingoittaa itseänsä tai parantaa itseänsä. Parantajan roolissa oleva henkilö , mutta myös me kaikki tavalliset ihmiset, voimme vaikuttaa toistemme terveyteen kielteisesti tai myönteisesti omilla mielikuvillamme.

Psykologi Jeanne Achterberg kirjoittaa, että shamanismi on sitä, että käyttämme lääkkeenä mielikuvitustamme. Shamanismi on hänen mukaansa kaikkialla läsnäoleva ilmiö, koska mielikuvituksemme on maailman eniten käytetty lääke.

Kanadalainen maailmankuulu lääkäri Sir William Osler (1849-1919) sanoi aikoinaan osuvasti: Usko jumaliin tai pyhimyksiin parantaa yhden, usko pieniin pillereihin toisen, hypnoottinen suggestio kolmannen, usko tavalliseen pieneen lääkäriin neljännen. Vakavissa sairauksissa en sivuuttaisi länsimaista lääketiedettä, mutta omalla kohdallani käytän kyllä hyväkseni koko omaan maailmankuvaani sopivan erilaisten viisausperinteiden kirjon.

Lumetutkimukset näyttävät mullistavan tällä hetkellä lääketieteellisten hoitokäytäntöjen kenttää. Se on hyvä se.  On aika yhdistää se, minkä länsimainen tiede on pirstonut palasiksi. Parhaimmillaan ihminen itse voi yhdistää sisällään sen, minkä asiantuntijat ovat pirstoneet. Tähän työhön tarvitsemme sekä realiteettitajuamme että mielikuvitustamme. Lisäksi meillä täytyy olla kykyä ruumiimme viisauden ja toistemme kuunteluun.

PS.   Maatalomme  Siirtola on kuulemma tästä lähtien ”Yhdeksänvarpaisen Emännän Majatalo”. Mieheni keksi tämän nimityksen. Ei hullumpi. Te ystävät, läheiset ihmiset, lukijat  ja facebookkaverini olettekin saaneet seurata tosi läheltä, miten narratiivinen lääketiede toimii. Jotta ihminen saa sairauden keskellä identiteettitarinansa kuntoon, täytyy hänen kyetä yhdistämään sairauskokemus osaksi hyvää elämäntarinaa.  Sen olen melkoisen hyvin tehnyt, yhteistyössä läheisten ja virtuaalistenkin ystävieni kanssa.  Nukun yöni taas levollisesti. Ilman mirtazepiiniä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s