Pirstotuista potilaista , tiibettiläisestä lääketieteestä ja vähän muustakin

Oma orastava kiinnostukseni tiibettiläiseen lääketieteeseen heräsi oikeastaan kahta kautta, ensinnäkin siskoni (joogan ja terapeuttisen tanssin opettaja) on ollut kiinnostunut siitä jo jonkun aikaa. Ja lisäksi luin ranskalaisen psykiatrin, entisen Pitsburgin lääketieteellisen tiedekunnan professorin ja neurotieteilijän, David  Servan-Schreiberin kirjan ”antisyöpä -elämäntavasta”. Hän viittasi toistuvasti ajatuksissaan tiibettiläiseen lääketieteeseen.

 

En tiedä, jaksanko tai kerkeänkö koskaan opiskelemaan tiibettiläistä lääketiedettä sen syvemmin. Tämä siksi, että tässä mielikuvien, meditaation ja hypnoosin maailmassa riittää minulle retkeilymaastoa. Toisaalta tiibettiläinen hierontakurssi ja sen lääketieteen perusteet kyllä kiinnostaisivat. Minun ongelmani on, että maailmassa on aivan liikaa kiinnostavia asioita. Toisaalta huomaan, että tiibettiläisessä lääketieteessä on paljon yhtymäkohtia länsimaiseen kreikkalaiseen elementti-ajatteluun, joten sen ajatuksia voinnee melko helposti yhdistää muihin viisausperinteisiin.

 

Servan-Schreiber oli sitä mieltä, että ihmisellä on olemassa suuri potentiaali oman itsensä parantamiseen, myös silloin, kun kysymyksessä on mielenterveyden hoitaminen. Stressi, ahdistus, masennus ja lapsuuden traumat paranevat otollisissa olosuhteissa itsestään. Näin minäkin sen ajattelen, hypnoterapeutti ei paranna potilastaan, vaan hän katalysoi prosessia, jossa ihminen itse parantaa itsensä. Hän antaa asiakkaalleen tyokaluja oman itsensä parantamiseen.

 

Servan-Schreiberin mukaan on paljon tieteellisesti hyväksi todettuja menetelmiä, joita ihminen voi itse käyttää oman mielenterveyden hoitamiseen. Valitettavasti on vaan niin, että kukaan ei voi omia näitä menetelmiä itselleen ja kaupallistaa niitä yksinoikeudekseen, ja siksi niitä ei tyrkytetä yleiseen käyttöön. Esimerkiksi meditaatio ja akupunktio on huonosti kaupallistettavissa minkään ammattikunnan yksinoikeudeksi.

 

Servan-Schreiber sanoo eräässä haastattelussaan: ”Olin kaksikymmentä vuotta eri lääketieteellisissä tiedekunnissa tiedemiehenä ja psykiatrina. Minulla meni nämä kaksikymmentä vuotta siihen, että oivallisin tieteellisestä kirjallisuudesta, että on olemassa luonnollisia tapoja hoitaa masennusta, ahdistusta ja stressiä, menetelmiä, jotka ovat hyvin tutkittuja ja todennettuja. Aloitin niiden käytön omassa praktiikassani, ja totesin niiden olevan jopa tehokkaampia kuin perinteisten lääketieteellisten metodien. Kukaan ei vain puhu niistä, koska niitä ei voi kukaan omia vain itselleen eikä niistä voi tehdä rahaa vain itselleen.”

 

Kysymys on siis perimmiltään vallasta. Haluaako lääketiede kumartaa potilaalleen vai kaupallisille vallankäytön rakenteille?  Haluammeko vastauksia, jossa tarjoamme asiakkaillemme työkaluja oman terveyskäyttäytymisensä ohjaamiseen vai haluammeko tarjota hänelle vain eri lääketieteen alojen eri ammattilaisten kaupallistettuja ratkaisuja. Pirstommeko potilaamme eri alojen ammattilaisten hyödynnettäväksi, vai tarjoammeko hänelle todellisen mahdollisuuden itseohjautuvuuteen – oman elimistönsä tasapainottamiseen?

 

Itse näen parhaillaan meneillään olevan valtarakenteiden muutoksen. Jotkut puhuvat ruohonjuuritasolta alkaneesta rauhanomaisesta vallankumouksesta. Valistuneet potilaat äännestävät uutta kokonaisvaltaista ihmiskuvaa omilla terveys- ja palveluvalinnoillaan. Vallankäyttäjät seuraavat väkisin perässä. Toki tässä yhteydessä on tuotava esiin, että vaatii potilaan kouluttamista, jotta hänen realiteettitajunsa kehittyy sellaiseksi, että hän todella osaa ottaa vastuun yksin omasta terveydestään. Ylilyöntejä tapahtuu tälläkin saralla: lapsen leukemiaa ei hoideta vain homeopatialla tai enkelihoidoilla. Siksi vaaditaan myös hallinnollisten instituutioiden rakennemuutosta, jossa otetaan huomioon sekä potilaan oikeus itseohjautuvuuteen, mutta myös  potilasturvallisuus. Haastetta riittää.

 

Minusta näyttää siltä, että on paljon lääketieteen ammattilaisia, jotka ovat valmiita jakamaan valtaa ja vastuuta enemmän potilaalle itselleen. Ehkä ihmiskunnan tietoisuuden evoluutio alkaa olla sillä mallilla, että yhä useampi ihminen kykenee aidosti ottamaan vastuuta elämästään. Länsimainen lääketiede ja ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin tähtäävät vanhat viisausperinteet ovat yhdistettävissä. Mikä parasta, itseohjautuva ja hyvin koulutettu potilas, voi itse tehdä tämän yhdistämisen juuri hänen ainutkertaiselle persoonalle sopivin, itse valitsemin keinoin. Hänen on mahdollista oppia monenlaisia tunne- ja ongelmanratkaisutaitoja, jotka mahdollistavat elimistön harmonian.

 

Kuten Servan-Schreiber aikoinaan totesi, länsimainen lääketiede on vahvimmillaan akuuteissa terveysongelmissa, mutta kroonisissa vaivoissa, joissa pyrimme hakemaan elimistölle tasapainoa, vanhat viisausperinteet kuten tiibettiläinen, kiinalainen ja ayuervedalainen lääketiede ovat vahvoilla. Itse lisäisin tähän myös länsimaiset vähemmän käytetyt menetelmät, kuten (itse)hypnoosin.

 

Servan-Schreiber toimi 90-luvulla lääkärinä Pohjois-Intiassa. Hän oli mukana perustamassa ”Lääkärit ilman rajoja”-liikettä, ja hän toimi alueella tämän järjestön kautta. Servant-Schreiber hoiti tiibettiläisiä pakolaisia ja samalla sai nähdä, kuinka tiibettiläinen lääketiede toimii käytännön tasolla. Diagnooseja tehtiin mm. kokeilemalla pulssia, tutkimalla kieltä ja virtsaa. Lääkkeenä oli yrttejä ja akupunktiota. Hän tajusi, että erityisesti kroonisissa sairauksissa tiibettiläinen lääketiede oli ainakin yhtä tehokasta kuin länsimaisen lääketieteen metodit. Erona oli se, että tiibettiläisestä lääkinnästä tuli huomattavan paljon vähemmän sivuvaikutuksia ja sen tarjoamat lääkkeet olivat paljon halvempia.

 

Terveys on kehon eri osien hyvä suhde, sanoi Servan-Schreiber. Oman lääketieteellisen perinteemme isä, Hippokrates, kutsui tätä pneumaksi, kiinalainen lääketiede chi:ksi. Jumala löytyy erilaisten kehollisten systeemien harmoniasta. Itse täydentäisin,  että terveys ja harmonia on erilaisten kehomieli-tilojen yhdistämistä, integraatiota, vapaata tunne- ja informaatiomolekyylivirtaa.

 

Haastattelussaan Servan-Schreiber osoittaa tietokoneella näkyvää kolmea Pac-mania (japanilaisia animaatiohahmoa). Totuus löytyy näiden kolmen suhteesta. Elämä versoaa siitä, että ne löytävät mielekkään suhteen toinen toisiinsa. Niinpä, olemme erilaisten tilojemme välistä luovaa onnistunutta improvisaatiota. Se, että Pac-manit eivät ole suhteutettuja toinen toisiinsa, tietää kuolemaa. ”Olen kiinnostunut lääketieteestä, joka auttaa meitä kuntouttamaan eri kehomme osien välisiä suhteita”, sanoo Servan-Schreiber.

 

Minulle hypnoterapeuttina tämä on itsestään selvää. On monia tapoja tasapainottaa kehomielen välisiä suhteita. Voimme tehdä tätä hyödyntäen vaikkapa minätilojamme.

 

Servant Schreiber väittää, että länsimaisessa elämäntavassa on ainakin kolme elementtiä, jotka luovat ihmisessä ahdistusta ja masennusta.

 

  1. Ihmiset syövät masentavaa ruokaa (mm. aivan liian vähän Omega-3 rasvahappoja).

  2. Kukaan ei opeta ihmiselle, kuinka ohjata tunnetilojaan. Kun vihastumme tai ahdistumme, kukaan ei ole neuvonut meitä, kuinka käsitellä näitä tiloja (itse tarjoan ratkaisuksi tähän tietoisuustaitoja ja luovia menetelmiä mm. Sisäistä teatteria, musiikkiterapiaa ja terapeuttista tanssia).

  3. Kulutusyhteiskunta ei halua opettaa meille menetelmiä, jossa opimme itse kontroloimaan kehoamme ja sen tunnetiloja, koska sillä on tällöin vähemmän kaupallistettavia tuotteita. (Medikalisaatio pyörä pyörii hyödynttäen talouskasvua.)

 

Kiitos David Servant-Schreiber. Olet eräs niitä henkilöitä, jotka vahvistavat omaa ajatteluani. Servant-Schreiber itse kamppaili aivosyöpänsä kanssa parikymmentä vuotta. Hän menehtyi siihen vuonna 2011. Jälkeensä hän jätti upean työnsä ja sen hienon integratiivisen ihmiskuvan.  Oma sairaus tuntuu olevan monelle lääkärille suuri opettaja.

 

Syövän kokonaisvaltaiset hoidot on facebookissa.

 

 

 

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s