Tietoisuustaitoja stressiin – kustannussäästöjä ja inhimillisyyttä terveydenhuoltoon, osa 3

HENGITYSMEDITAATIOTA, HYVÄKSYVÄÄ LÄSNÄOLOA LUONNOSSA , ANTEEKSIANTOA

Ehkä hyvä lääkäri on tulevaisuudessa myös hyvä valmentaja. Itse asiassa jospa hän on ollut aina sitä, silloin kun hän on osannut hoitaa ihmistä kokonaisvaltaisesti. Hän on ollut potilaansa tietoisuuden muodonmuutoksen katalysaattori.  Kun valmennamme potilastamme, sillä voi olla mukava sivuvaikutus. Se voi aktivoida potilaan omia parantavia lumevoimia.

Hengitys on Guarnerinkin mukaan silta tunnetilojen ja stressin säätelyyn. Aina kun sisäänhengitys on pidempi kuin uloshengitys, kehomme rentoutuu. Kun siirrämme huomiomme hengitykseen, siirrämme itsemme neutraaliin tunnetilaan. Aina kun stressaannut tai kiihdyt, ota itsellesi aikalisä. Huokaise. Keskity hengitykseen. Samalla voit lisätä rentouttasi siirtämällä huomiosi johonkin mitä rakastat. Se on Guarnerin mukaan paitsi hengityksen myös sydämen hyvinvoinnin harjoitus. Sisäänhengityksessä sydämen rytmi kiihtyy, uloshengityksessä hidastuu. Se on sydämen syketiheyden säätelyharjoitus. Ihmiset, joilla on korkea sympaattisen hermoston kuormitus, eikä heillä ole kykyä sydämen sykkeen säätelyyn, saavat sydänkohtauksia helpommin.

Tietoisuutaidot, ja niiden avulla löydetty polku sisäiseen rauhaan, on Guarnerin mukaan myös hyvin usein tie terveyteen. Nyt tajuan, mikä minua on nk. positiivisessa ajattelussa ärsyttänyt. Se on asia, joka tämän Garinerin videon jälkeen hahmottuu tarkemmin. Sydänlääkärimme Guarneri nimittäin sanoo, että älä vain ajattele positiivisia ajatuksia, vaan hae myös positiivisia tunnetiloja.

Tietoisuustaidot eivät ole vain kognitiivinen ”älyllinen” kyky, vaan ne ovat taito, jota itse kutsun metakognitiiviseksi taidoksi. Kykenemme kyllä säätelemään tunnetilojamme tahdonalaisesti. Joudumme ottamaan tähän työhön käyttöön myös omat muuntuneet tajunnan tilamme ja koko luovuutemme! Tietoisuustaitojen logiikka on systeemistä. Lääkäreille lisäisin tähän vielä sen, että narratiivisen lääketieteen ja tietoisuustaitojen tieteenfilosfia lepää fenomenologiassa ja hermenutiikassa.  Lääketieteen empiirisanalyyttinen tieteenperinne ei ole ainut olemassa oleva tieteenperinne.

Narratiivisesti orientoitunut lääkäri joutuu ylittämään oman tieteenperinteensä rajat ja laajentamaan perspektiiviänsä. Kokemusperäinen tieto on hitaasti kasaantuvaa, mutta mikä parasta, meillä alkaa olla sitä kasaantunut valtava määrä tuhansien vuosien aikana! Ihmiskunnan historiallinen viisaus tietoisuustaitojen suhteen on aarreaitta.

Mikäli addiktiivista käyttäytymistämme ohjaa vanha meihin ohjelmoitunut tunnetila, on se tunnistettava ja kyettävä integroimaan osaksi persoonaamme. Tämä on luovaa toimintaa. Joskus, etenkin silloin, kun ihmiselle ei ole kehittynyt vahvaa ydinminuutta, tämä voi vaatia terapeutin apua!

Hengitysmeditaation lisäksi Guarneri suosittelee myös mantroja. Monissa uskonnollisissa traditioissa käytetään sanoja tai lauseita, joilla palautetaan tietoisuus fokukseensa. Mitä enemmän käytät mantraasi, sitä helpommin kykenet säätelemään tietoisuuttasi.

OLEMME KAIKKI ERILAISIA

Erään toisenkin minua kiinnostavan seikan Guarneri tuo esille. Se on oikeastaan narratiivisen ajattelun perusteita. Ei ole yhtä oikeaa tietoisuustaitomenetelmää, vaan jokainen meistä ihmisistä on erilainen. Olemme omassa kulttuuriympäristössämme kypsyneitä ainutkertaisia tarinoita. Kukin saa kulkea oman tiensä mielenrauhaan.

Hyvä elämä ei ole näyttöön perustuva projekti vaan se on pikemminkin oma ainutkertainen improvisoitu näytelmänsä. Jodumme tekemään omasta elämästämme oman suurimman näyttömme. Se mikä minusta tuntuu hyvältä, vaikkapa tämä reflektiivinen kirjoittaminen, tai EFT, voi toisesta tuntua hänelle täysin sopimattomalta menetelmältä. Hän haluaa joogaa ja parantavaa musiikkia. Kolmas haluaa mennä pilkille – olla läsnä luonnolle.

Voimme erilaisuudestamme huolimatta silti hakea inspiraatiota muiden ihmisten ja ihmiskunnan kokemuksellisesta viisaudesta. Esimerkiksi Jon Kabat-Zinnin MBSR-menetelmä (mindfulness based stress reduction) on monipuolinen ja siinä on paljon aineksia buddhalaisesta perinteestä.  Itse haluan aina muistuttaa, että myös kristinuskossa ja islamilaisuudessa on hienoja meditaatioperinteitä. Tämä jokaisen ihmisen erilainen tarina on vaikeasti sulatettava asia luonnontietisiin tietonsa perustaville tiedemiehille. Dostojevskyn sanoin, tietoisuustaitoja harjoittaessa jodumme potkaisemaan hetkeksi logaritmit helvettiin. Joudumme harjoittamaan olemista ja tyhjää, ennakko-oletuksista vapaata, asennetta.

SAAT OLLA JÄLLEEN HENKINEN IHMINEN!

Tietoisuustaitojen harjoittamisella on lukemattomia terveysvaikutuksia paitsi sydämeen, myös esimerkiksi verenpaineeseen. Myös syöpäsairauksissa tietoisuustaitojen on todettu vahvistavan imuunivastetta.  Guarneri mainitsee muuten myös kiitollisuuspäiväkirjan pitämisen ja anteeksiannon harjoittamisen tärkeinä terveyttä kohentavina rituaaleina. Viha, katkeruus, ja myrkylliset ajatukset heikentävät terveyttä ja vastustuskykyämme.

Sydänvaivojen takana Mimi Guarnerin mukaan on hyvin usein se, mitä hän kutsuu henkiseksi kriisiksi (spiritual crisis). Ihmisillä ei ole merkitystä elämällänsä ja he kokevat kaiken tarkoituksettomaksi. Hän kertoo, että Cheyenne intiaanieilla on sananlasku: Kun kadotat Jumalan rummun rytmin, tiput pois elämän sykkeestä ja rytmistä.

Henkisyys merkitsee Guarnerille hyvin paljon samoja asioita kuin minulle: Se on sitä, että tunnemme yhteyden itseemme, muihin ihmisiin, koko luomakuntaan ja johonkin meitä suurempaan voimaan. Se on jatkuvaa merkityksen ja kokonaisuuden kokemuksen etsintää.  Jokainen meistä löytää henkisyyden omalla tavallansa, ja meidän terveydenhuollon ammattilaisten kuuluu antaa potilaillemme mahdollisuus löytää se omilla keinoillansa. Samaan henkisyyden muottiin painostaminen on yksilön omien parantavien voimen aliarviointia.

Jos haluat – potilas tai terveydenhuollon ammattilainen –  pysyä terveenä, etsi jatkuvasti henkistä polkuasi mielenrauhaan ja hankit samalla itsellesi selviytymisstrategioita stressiin. Stressi, se on tämän päivän suurin riski terveydellesi. Ruoki sieluasi tietoisuustaidoilla – se on stressin parasta vastalääkettä!

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s