Tietoisuustaidot – Lahja syöpään sairastuneelle!

Tämän  blogin lopussa oleva lista on psykoterapeutti Elena Rosenbaumin alkuperäisen  suomenkielinen mukaelma. Numeroiduin aikomuksin hän vahvistaa omaa olemistaan ja pyrkimyksiään sairautensa keskellä. Mielestäni tämän kaltainen aikomuslista toimii toki myös monien muiden vakavien sairauksien keskellä elävillä ihmisillä.

Rosenbaum itse on läpikäynyt non-Hodginin lymfoomaan ja kantasolujen siirrot. Hän on tietoinen jatkuvasti syöpänsä mahdollisuudesta uusia koska tahansa. Hän tietää kuolevansa aikaisemmin kuin mikä hänen toiveensa olisi. Rosenbaum on Jon Kabat-Zinnin oppilaita ja opettaa tietoisuustaitoja mm. syöpäpotilaille.

Jokaisen kannattaisi hänen mukaansa tehdä tämän tapainen oma aikomuslistansa. On hyvä, että teet näkyväksi omat pyrkimyksesi. Vakavasti sairastuneelle on tärkeää, että hän voi kokea voivansa vaikuttaa jotenkin omaan olemiseensa ja terveyteensä. Meidän ei tarvitse vaikeankaan sairauden keskellä uhriutua.

Se että opit olemaan hyväksyvästi läsnä elämässäsi ei ole mikään muutaman päivän kurssilla saavutettu temppukokoelma. Sen sijaan joudut jokaisen päivän jokaisena hetkenä tekemään töitä, jotta saavutat levollisemman olemisesi tässä hetkessä. Tähän työhön tarvitset muiden ihmisten tukea. Itselleni tämä työ on ollut mieluisin tehtävä koko elämässäni, sillä tämä hetki voi olla elämän merkityksellisyyden voimakasenerginen dynamo.

Tässäpä sairauden keskellä tehdyt Elena Rosenbaumin päätökset tai aikomukset (intentiot), joihin mielelläni myös itse yhdyn. En osaa ainakaan tällä hetkellä lisätä tähän mitään, sen verran tyhjentävä se on!

  1. Olen vastuussa omasta hyvinvoinnistani ja toimin siten, että vapautan itseni kärsimyksestä. Harjoittelen ottamaan vastaan kunkin hetken totuuden hyväksyvästi ja myötätuntoa tuntien.

  2. Pysyn lujana enkä anna periksi, en silloinkaan kun olen lannistunut, vihainen, turhautunut tai loukkaantunut. Uusi tapahtumahetki on uusi tilaisuus koota oma itseyteni ja voin kannustaa itseni uuteen yritykseen. Voin avata itseni uusiin näkökulmiin. Niin kuin GPS paikannin, voin uudelleen määritellä sijaintini.

  3. Huomioin odotukseni, toiveeni ja ”pitäisi”-ajatukseni. Tunnen erilaiset tunnetilani, ja tutkin niitä tarkoituksena tutustua ehdollistumiini. Olen avoimena sekä negatiivisille että myönteisille tunnetiloilleni.

  4. Kehitän lempeän huomioimisen taitojani. Kohtelen itseäni hellyydellä kuin kohtelisin jotakin minulle rakasta henkilöä, sellaista, jota sattuu ja joka on peloissaan. Olen anteeksiantavainen ja myötätuntoinen itsestäni lähtöisin oleviin tunteisiin ja muiden välinpitämättömyydestä tai peloista lähtöisin tiloihin.

  5. Suhtaudun pehmeästi, lempeydellä ja hyväksyvästi myös herkkiin ja haavoittuviin puoliini, ja olen niiden turvana ja tukena, mitä sitten niistä ikinä nouseekin. Tiedän, tunnetilani vaihtuvat ennemmin tai myöhemmin.

  6. Rakennan tästä hetkestä kotini, ja palaan tähän kotiini aina kärsivällisesti ja sinnikkäästi. Harjoitan rauhallisuutta keskittymisharjoituksin, esimerkiksi kiinnittämällä huomioni hengitykseen tai johonkin esineeseen. Hengitys on oleva ankkurini, joka auttaa minua pysymään kussakin tilanteessa rauhallisena.

  7. Harjoittelen sen muistamista, että kaikki muuttuu, mutta itse olen tässä ja nyt. Rauha lepää tässä hetkessä. Luotan omaan sisäiseen viisauteeni, vahvuuteeni, ja siihen että tiedän, mikä tekee minut kokonaisemmaksi ja mikä saa minut kokemaan itseni terveemmäksi.

  8. Muistan, etten voi hallita tilanteita, mutta voin valita, minkälaisen suhteen niihin otan.

Tietoisuustaidot facebookissa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s