Inhimillisestä tekemisestä inhimilliseen olemiseen

Seuraavassa verrataan tietoisuustaitojen tekemisen (doing) moodia ja olemisen moodia toinen toisiinsa.  Kun oivallamme mihin tietoisuustaidoissa pyritään, voimme olla paitsi inhimillisiä tekijöitä (human doing) inhimillisiä olioita (human being).

Inhimillisen olemisen taidot helpottavat meitä monissa elämän asioissa, kuten kroonisen kivun ja sairauteen liittyvän ahdistuksen kohtaamisessa.  Seuraava on mukaelma   Vidyamala Burchin kirjasta ”Minfulness for Health”.

1.  Automatisoituneesta tekemisestä tietoiseen läsnäoloon

Tekemisen moodi on loistava, koska se luo automatiosoituneita käyttäytymismalleja.
Se on erinomainen moodi, kun esimerkiksi ajat polkupyörää tai tiskaat. Voit ajatella muita asioita näitä puuhastellessasi.  Toisaalta, vaarana on, että koko elämäsi muuttuu automatisoituneeksi. Jopa kivusta voi tulla opittu tapa.
Olemisen moodi kuljettaa sinut takaisin tietoiseen läsnäoloon, aistit tapahtumia täysillä samalla kuin teet tai koet asioita.  Tässä moodissa voit liuottaa erinäisiä oppimisiasi käyttäytymismalleja.

2. Doing-moodin samaistumisesta hyväksyvään läsnäoloon

Tekijä sinussa ajattelee, suunnittelee, muistaa, arvioi ja vertaa. Nämä ovat välttämättömiä taitoja, mutta silloin kun ajatukset kulkevat automatisoituneina, ilman tietoista läsnäoloa, ne voivat vahvistaa kipua, ahdistusta ja stressiä.  Tietoisesti läsnä oleva tapa tietää on erilainen. Opit ottamaan etäisyyttä ajatuksiisi; kykenet tunnistamaan ja luokittelemaan niitä.

3. Välttämisestä lähestymiseen

Tekemisen moodissa pidät mielessäsi sekä päämääräsi että ”anti-päämääräsi” (asiat, joita sinun tulisi välttää tai josta sinun pitäisi päästä pois).  Kun esimerkiksi tutustut vieraaseen kaupunkiin, on hyvä tietää, mitä alueita on hyvä välttää. Sen sijaan, kun sinulla on esimerkiksi kroonista kipua, se että yrität välttää joitakin ajatuksia, tekee se asian usein vain pahemmaksi.  Se että turhaudut tai suutut, lisää toissijaista kärsimystäsi. Sen sijaan että suhtaudut uteliaasti ja tutkivasti kehosi ja mielesi tiloihin, vähentää kärsimystäni. Usein jopa syvimmät pelkomme häviävät kun suhtaudumme niihin levollisesti ja myötätuntoisesti.

4. Pyrkimisestä hyväksyntään

Tekemisen moodissa olet luonut pelkosi, unelmiesi, painajaisissasi jonkin tavoitteen, johon sinun pitäisi pyrkiä, tai josta sinun pitäisi päästä pois. Tekemisen moodissa oikeastaan keskityt  kuiluun, joka on tavoitetilan ja nykyisen tilan välillä. Olemisen tilassa hyväksyt maailman sellaisena kuin se on. Tämä ei ole periksi antamista, vaan tämän hetken hyväksyntää. Asia on hyvä sellaisena kuin se on tällä hetkellä. Tilanteet muuttuvat, mutta hyväksyn nyt itseni. kipuni tai ahdistukseni,  tässä hetkessä sellaisena kuin ne ovat. Ahdistavat tai vihatilasikin toivotat tervetulleiksi. Se että ajattelet, ettet saa tuntea vihaa tai ahdistusta, pahentaa vain tilannetta. Eri asia sitten on, annatko näiden tunnetilojen ajatusten ohjata elämääsi.

5. Tapahtumat tosiasioina vai mielen tapahtumina?

Tekemisen moodissa ajatuksemme ovat faktoja, joista aina seuraa jotakin toista. Ihminen erehtyy luulemaan ideoitansa tosiasioiksi. Tietoisuustaitojemme kehittyessä oivallamme, että ajatuksemme ovat vain ajatuksiamme.  Ajatuksesi eivät ole sinua eivätkä ne välttämättä aina ole edes todellisuutta.  Usein ne ovat vain  toisia osana jotakin uskomusjärjestelmää. Saman voi hahmottaa toisin:  Voit opetella katselemaan ajatuksiasi kuin pilviä taivaalla, sen sijaan että näkisit maailman niistä käsin.

6. Molemmat moodit tärkeitä

Sekä tekemisen moodi että olemisen moodi ovat tärkeitä, mutta niillä on erilaiset tarkoitukset.  Länsimaisessa elämäntavassamme olemme kadottaneet itsemme tekemiseen niin paljon, että tästä moodista on tullut ylikehittynyt.  Olemme kuin bodaajia, jotka ovat keskittyneet vain yhden jalan lihasten vahvistamiseen ja pian tämä kehonrakentaja raukka huomaakin juoksevansa pelkää ympyrää.  Tämä yksipuolistava sisäisen ajan puute on tuottanut epäterveitä piirteitä länsimaiseen elämäntapaan.

Tekemisen moodi kehittyy, kun  toistamme oppiamiamme käyttäytymismalleja.  Olemisen moodi vahvistuu, kun otamme tietoisuutemme tutkivan ja leikkiviän asenteen tietoisuusteemme: Bodaamme mieltämme päivittäin viettämällä sisäistä aikaa tietoisuustaitoharjoituksin.

Sisäinen ajan käyttö ei vähennä tehokkuuttamme vaan sen sijaan lisää sitä.  Elämästämme tulee enemmän todellisten arvojemme mukaista ja toteutamme sitä tehokkammin. Väitän, ettei  Einsteinkaan tehnyt keksintöjään hukutamalla itsensä tekemisen moodiin. Paljon tärkeitä asioita jää huomaamatta kun vain teemme, emmekä lainkaan ole.

Terveisin, Siirtolan Emäntä Kuumusta, Kuhmosta, olemisen valtakunnastaan 🙂

Tietoisuustaidot facebookissa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s