eMindfulness – Tietoisuustaidot verkossa

Tiesitkö, että pienet lapset, jotka viettävät paljon aikaansa tablettinsa kanssa, ”kehittävät” itselleen helpommin ADHD:n.  Heidän kokemustilansa eivät pääse vahvistumaan, kun he vaihtavat jatkuvasti levottomasti sisäistä kanavaansa. Vastavuoroinen kaikille aisteille rakentuva inhimillinen tunnevuorovaikutus jää tapahtumatta.

Se on myös vahingollista aikuiselle ihmiselle, joka hengailevat passiivisesti sosiaalisessa mediassa, vaihtaen jatkuvasti huomionsa fokusta paikasta toiseen. Pahin yhdistelmä on se, että katselee telkkaria ja surffailet samalla sosiaalisessa mediassa.  Dementia iskee näille aikuisille neljä kertaa todennäköisemmin kuin ihmisille, jotka eivät tätä tee.

On tärkeää myös, että chattaillu ei korvaa kasvokontakteja.  Depressioriski kasvaa kääntäen verrannollisesti tekstiviestiesi ja chattiviestiesi määrään.  Mitä enemmän viestittelet ihmisten kanssa vain tekstiviesteinä tai virtuaalisesti, sitä suurempi todennäköisyys on, että masennut.  Tekstiviesteistä puuttuu syvyys, merkitysten täsmentäämis- ja syventämismahdollisuus moniaistillisesti, mikä rikastaa ja selventää kasvokkain tapahtuvaa viestintää. Pelkkä kirjallinen viestintä synnyttää helpommin väärinymmärryksiä.

Kun ihmisellä ei ole tietoisuustaitoja verkossa, voi hän helposti ohjautua nettikiusaajien ryhmään.  Verkossa tyhmyys voi tiivistyä ja kasaantua. Tietoisuustaitojen puutteesta kertoo se, että ihmiset impulsiivisesti menevät mukaan erilaisiin kiusaamisjoukkoihin ja viharyhmien toimintaan.  Tutkimusten mukaanhan nämä ihmiset eivät ole yleensä onnellisia ennen tai saatikka sen jälkeen, vaan he saattavat kärsiä moraalisesta krapulasta.   Virtuaaliseen viestitään pätee sama kuin normaaliin viestintään, ennen kuin painat lähetä nappia, pidä pieni viive. Kun ihmisillä on tietoisuustaitoja, he eivät anna vihaisten tilojensa ohjata elämäänsä, vaan he itse ohjaavat tilojansa yhteisöllisesti ja globaalisti rakentavaan myötätuntoiseen suuntaan.

Lähtökohtaisesti tietokoneen tarjoama virtuaalinen maailma ei ole hyvä eikä paha. Sen sijaan olennaista on se, miten sitä käytät.  Jos virtuaalinen todellisuus korvaa kasvokkain tapahtuvat ihmissuhteet ja luontosuhteen,  on suuri todennäköisyys, että ongelmia ilmenee.

Joskus kannattaisi kokeilla sitä, että keskittyy vain yhteen asiaan kerrallaan myös virtuaalisessa todellisuudessa.  Tätä olenkin itse tehnyt tietämättämäni melko paljon, vaikka satunnaisesti kirjoittaessa tai lukiessani olenkin käynyt  kurkkimassa, mitä naamakirjan puolella tapahtuu.  Kun nyt olen lukenut ja peilannut omiin käytäntöihini tietoisuustaitoja verkossa,  eMindfulnessia, voin selkeästi parantaa vielä mentaalisen hygienian käytäntöjäni virtuaalimaailmassa.

Käytän paljon aikaani kirjoittamiseen, johon huomioni keskus tule imaistuksi siinä määrin, että hengailu samanaikaisesti muilla sivustoilla ei enää onnistu. Kun ihminen on syvällisessä flow-tilassa, huomio ei luontaisesti siirry mihinkään muualle, vaan prosessi imaisee koko tietoisuuden tekemiseen. Näitä flowtilojahan työssä olisi hyvä tavoitella!  Kindle-kirjastossa minulla on kolmattasataa kirjaa, ja sielläkin tulee paljon hengailtua.  Naamakirjaa käytän etupäässä jakaakseni ”mindfulness ym. maailmanrauhaa tavoittelevaa propagandaa”, mutta kieltämättä joskus siellä tulee muutenkin hengailtua.  Tämän hyväksyn, kunhan entistä enemmän kehitän tietoisuustaitojani verkossa.

Sinulla on tietoisuustaitoja verkossa, ”eMindfulness-taitoja”, jos osaat asettaa itsellesi rajoja.  Keskityt esimerkiksi yhteen asiaan kerrallaan ja määräät itsellesi ajankohdat, jolloin katsot sähköpostisi. Väitetään, että aamu ei ole välttämättä paras viestien luku aika, vaan silloin voi käydä läpi päivän ohjelmana. Osaat olla myös rvirtuaalimaailmassa reagoimatta nopeasti tunteella toisten luomiin pelkomielikuviin tai aggressiivisiin viesteihin.  Et reagoi ”takapuoli edellä” reaktiivisesti,  vaan viiveellä, harkiten.

Sähköpostihygieniastani olen jo  huolehtinut vuosia. En yleensä katso illalla enkä sunnuntaisin sähköpostiani. Olen ollut helposti reagoiva, mutta proaktiiviset taitoni (reagoiminen viiveellä) ovat kehittyneet huomattavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Joitakin ehdotuksia eMindfulness taitojesi lisäämiseen:

  • Pidä joskus some-paasto:  Vietä laatuaikaa kasvokkain tapahtuvissa ihmissuhteissa ja vaikkapa luonnossa.
  • Kun olet verkossa, kokeille olla joskus niin, että keskityt vain yhteen nettisivuun kerraallaan.  Pidä siis auki vain yhtä sivua kerrallaan ja sulje se sitten, kun olet perusteellisesti hoitanut asiasi tällä sivustolla.
  • Kun vastaat tunteellisesti sähköposteihisi tai naamakirjasi viesteihin, pidä pieni hengitystauko, tee vaikka yksi hyväksyvän läsnäolon harjoitus, ennen kuin painat ”lähetä” nappia.
  • Kun olet vastannut tunteikkaasti jonkun ihmisen viestiin, ja suunnittelet viestisi lähettämistä, katso hetki viestiäsi ja mieti, mikä osistasi on sen kirjoittanut.  Onko sen kirjoittanut viisas puolesi vai ehkä kiukkuinen lapsellinen puolesi tai autoritäärinen vanhemmilta omaksumasi pomottelija tai joku muu.  Tiedäthän, meitä on moneksi!

Lähteenä jutussa on käytetty tätä kirjaa:

PS.  Mielen monet puolella blogissani tein yhteenvetoni Toivovalmennuksesta! Käy katsomassa miten hyväksyvän läsnäolon taitoja voi kouluttaa organisaatioissa.

Mainokset

3 kommenttia artikkeliin ”eMindfulness – Tietoisuustaidot verkossa

    1. Mielenkiintoinen kysymys :). Suoraan sanoen en tiedä. Ehkä sana valinta huono tai sitten ei? (Korjasin sen lainausmerkkeihin). Sellaisen käsityksen kirjasta sain, että jos ihminen jatkuvasti ruokkii mielensä hajannuttamista, keskittymistä moniin asioihin rinnakkain, sitä samalla ruokkii tällaista ADHD käyttäytymistä. Hyväksyvän läsnäolon harjoitukset ovat tämän lääkettä: Harjoittelet keskittämään ajatuksesi lyhyemmiksi ja pitemmiksi ajaoiksi vain tiettyyn huomiosi kenttään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s