Myös mielikuvitus voi olla hyväksyvän tietoisen läsnäolon kohde

Luova hyväksyvän tietoisen läsnäolon prosessi (mindfulness) muistuttaa hyvin paljon mm. jungilaista aktiivista mielikuvitusta. Tätä Carl Jungin itseanalyyttistä  menetelmää ovat lukemattomat ihmiset käyttäneet itseoivallukseen omassa mietskelyprosessissaan kirjoittaen ja maalaten tai terapeuttisissa ryhmissä. Mielikuvitusta hyödyntävässä mietiskelyssä, samoin kuin aktiivisessa mielikuvituksessa, otetaan oma tietoisuus ja sen mielikuvat tietoisen reflektion kohteeksi. sisakansi.indd

Seuraavassa eräs jäsennys luovan läsnäolon mielikuvitusprosessille (kts. myös  Mindful Learning kirjaa, luku Enhancing Creativity), jota voi hyödyntää luovissa  mindfulness harjoituksissa, esimerkiksi terapeuttisessa kirjoittamisessa. Omat esimerkkini otan luovasta Sisäinen teatteri- kirjoittamisesta, koska se on lähinnä sydäntäni. Kokemukseni luovasta kirjoittamisesta olen saanut minätilojen terapian persoonallisuusteoriasta käsin jäsennetystä mielikuvituksen käytöstä, jossa nimetyt eri kokemustilamme otetaan luovan dialogisen prosessin  ja tarkastelun kohteeksi:

Aloita luova prosessisi jollakin hyväksyvän läsnäolon perusharjoituksella, jolla ankkuroit itsesi kehoosi. Itselleni läsnäolo luonnossa on suuri oman tietoisuuden juurruttaja ja luovuuden avaaja.

  • Suuntaa huomiosi aiheeseen, jota haluat käsitellä läsnäolon prosessissasi.

Valitse luovassa kirjoittamisessa joku aihe, joka sinua koskettaa tänään. Se voi olla jokin päivän polttava aihe. Alussa kannattaa valita jokin yksinkertainen teema, vaikkapa erimielisyys miehen kanssa astianpesukoneen tyhjentämisestä.

  • Älä pakota prosessia.

Kirjoita kaikki mitään mieleen tulee spontaanina tajunnan virtana. Kaikki, mitä kirjoitat, on oikein. Sekin on oikein, ettei tule mitään mieleen. Voit kirjoittaa, ettei tule mitään mieleen ja turhauttaa kun ei tule mitään mieleen. Kaikki ajatuksesi ovat luvallisia, ja ne kuljettavat sinua ajatuksesta toiseen. Sisäisessä teatterissa mielesi eri tilat tehdään ensiksi tietoiseksi esim. ESI:ä hyväksi käyttäen.

  • Aina kun huomaat, että olet ajatuksissasi siirtynyt pois päivän hyväksyvän läsnäolo aiheesta, keskitä mielesi takaisin tähän aiheeseen.

Käy dialogia eri mielesi osien kanssa kyseisestä aiheesta palaten aina takaisin päivän teemaan.

  • Ole kärsivällinen, prosessi voi olla turhauttava. Voi mennä aikaa siihen, että aiheesta löytyy oivallusta ja inspiroivia ajatuksia.

Kirjoittaessani olen huomannut kerta toisensa jälkeen, että ei pidä liikaa yrittää. Ei pidä myöskään välittää, tuleeko kirjoitusvirheitä vai eikö tule. Sen sijaan pitää vain spontaanisti kirjoittaa, ja yhtäkkiä saatat huomata, että tekstiisi on syntynyt uutta oivallusta. Luova prosessi imaisee mennessään. Luovassa läsnäolossa prosessi on aina tärkeämpi kuin päämäärä. Voit ottaa myös kriittisen puolesi luovan prosessisi osaksi.

  • Seuraa oivaltavan ajatuksen polkua.

Aloita uusi mietiskelevä kirjoitusprosessi, jossa rikastat kirjoittaen tekemääsi oivallusta uudella luovalla kirjoitusprosessilla. Kannattaa peilata intuitiivisia ajatuksia myös omaan kriittiseen ja/tai järkevään puoleen, koska tiedostamaton mielemme tuottaa sekä aarteita että potaskaa. Kaikki intuitiivinen tieto ei ole automaattisesti kultaa.

  • Jos mietiskelyn polkusi ei johda mihinkään, ole kärsivällinen. Joskus voit ottaa mietiskelyn kohteeksi myös oman kriittisen tai jonkun muun prosessia vastustavan puolesi ajatukset.

Sisäisessä teatterissa nimeät  siis oppimasi erilaiset tunnepitoiset käyttäytymismallit tiloiksi. Sitten otat ohjaajan ja tarkkailijan asenteen tiloihisi, ja lähdet luomaan temaattista keskustelua tilojesi välille. Oma feministinen puoleni on Simone, lapsellinen puoleni Tyttönen, kyyninen puoleni rva Otsaryppy, kriittinen puoleni Tuomas, arkkityyppinen viisas nainen oli Sofie ja toinen Itkijänainen jne. Kävin joitakin vuosia sitten syvällisen oivaltavan prosessin kirjoittaen hyödyntäen tietoisuuteni erilaisia tiloja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jokaisella meistä on valtavasti intuitiivista viisautta sisällämme, kunhan vaan osaamme kuunnella itseämme. Silloin kun sinulta puuttuu juurevuutta ja vakaa tietoisuuden ohjauskeskus, on tärkeää löytää tämä ensiksi. Meditaatioretriiteissä aloitetaankin yleensä kehollisilla juurruttamis- ja mielen keskittämisharjoituksilla ja mielikuvitusta hyödyntävä oivallusmeditaatio tulee vasta joskus myöhemmin.  Luovassa mietiskelevissä prosessissa voi nousta voimakkaita tunteita.

Mikäli sinulla on mielenterveysongelmia, kannattaa olla erityisen varovainen eikä prosessiin kannata lähteä ilman kannattelevaa terapiasuhdetta. Kokemattoman, terveen ja nuoren ihmisen kannattaa aloittaa luova hyväksyvä läsnäolo mieluiten meditaatioryhmässä tai taideterapeuttisessa ohjauksessa.  Monella on vasta keski-ikäisenä tietoisuuteen kehittynyt vahvoja aikuisia minuutta kannattelevia turvallisia tiloja, jolloin saattaa täysin itseohjautuva prosessi olla mahdollinen.  Silti syntynyttä tekstiä on hyödyllistä voida peilata johonkin toiseen hyväksyvään ja ymmärtävään ihmiseen vaikka ystävään. Tämän tyyppinen mietiskelyprosessi muistuttaa kristillistä mietiskelytraditiota Lectio Divinaa.

Mitä enemmän treenaat mieltäsi hyväksyvän läsnäolon erilaisin harjoituksin, sitä parempi mielesi keskittäjä sinusta tulee.  Pysyt vakaampana elämän myllerryksissä. Ja jos myrsky imaisee sinut mukaansa, pystyt nopeammin löytämään jälleen myrskysi silmän.

LUETTAVAA:

Sisäinen teatteri – Luova kirjoittamien tietoisuustaitona, Kati Sarvela, Kuumussa Virtaa Oy, 2013

Mindflul Learning , Craig Hassed and Richard Chambers, Exisle Learning, 2014

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s