Kone, joka tuottaa lentäviä naisia

Sille, joka on lukenut enemmän blogejani, on varmaan käynyt jo selväksi, että meikäläinen viihtyy parhaiten länsimaisessa tietoisessa hyväksyvässä läsnäolossa eli mindfulnessissa.  Viime vuosina olen toki myös jonkin verran pyrkinyt laajentamaan perspektiiviäni myös idän suuntaan, eli olen opetellut perinteisiä mindfulness meditaatioharjoituksia ja niihin littyviä käsitteitä.

Oma kehittämäni luova tietoisuustaitomenetelmäni, Sisäinen teatteri, on minätilojen terapiasta kehitetty luova menetelmä. Siinä yhdistetään länsimaista hypnoterapeuttista tietoa luoviin menetelmin, erityisesti kirjoittamiseen ja kuvataiteisiin.  Se hienosti sanottuna edustaa ”sosiokognitiivista mindfulnessia”, johon palaan tuonnempana.  Ilokseni olen kuullut, että jotkut psykologian ja psykiatrian ammattilaiset käyttävät terapiassa tai työnohjauksessa apuna jo kirjoittamismenetelmääni.

Voimme kirjoittaa luovasti erilaisten puoliemme kanssa ja onnistuneessa prosessissa eheytämme itseämme. Paras lopputulos syntyy, kun voimme jakaa terapeuttisessa ryhmässä tai terapiassa kokemuksiamme jonkun kanssa.   Olennaista on, ettei ihminen samaistu kokemuspuoliinsa, vaan säilyttää koko ajan osiinsa, kokemuspuoliinsa, ulkopuolisen tarkkailijatilan.  Olet oman tietoisuutesi monitoroija ja hellävarainen Sisäisen teatterisi ohjaaja, joka saattaa tilojaan yhä eheämmäksi ja virtaavammaksi kokonaisuudeksi.  Metaforat, symbolinen ja tarinallinen työskentely taiteen menetelmillä tuovat turvallista etäisyyttä prosessiin.Leikillisyys ja luovuus ovat tärkeä osa Sisäinen teatteri-prosessia.

Menetelmällä pyritään kehittämään henkilökohtaisia tietoisuustaitoja, ja nimenomaan mielitajua ja sosiokognitiivista tietoista läsnäoloa. Tämän käsitteen on lanseerannut amerikkalainen Harvardin sosiaalipyskologian professori Ellen Langer.

SOSIOKOGNITIIVINEN MINDFULNESS

1) Katsomme asioita monesta eri näkökulmasta.
2) Näemme tilanteen tuoman informaation tuoreesti.
3) Astumme ennakkoluulottomasti tilanneyhteyteen, josta informaatio nousee.
4) Luomme uusia ajattelunluokkia, kategorioita, jota kautta informaatio voidaan ymmärtää.

Sisäinen teatteri sopii oikeastaan varsin  hyvin yhteen myös Seymour Epstein malliin ihmistietoisuudesta. Se hahmottaa tiedostamatonta (experential system) ja tietoista systeemiä (rational system) hieman uudella tavalla.

amp_49_8_709_tbl1a

Jatkan Seymour Epsteinin ajatuksilla. Meillä on kehomieli, joka jakaantuu kahteen erilliseen, mutta kiinteää yhteistyötä tekevään systeemiin. Meillä on ollut kulttuuri, jossa on ylistetty rationaalista ja analyyttistä systeemiä, vaikka kokemuksellisella systeemillä on valtava merkitys kokonaisvaltaiseen hyvinvointiimme. Niin kauan kuin emme anna tiedostamattomalle holistiselle systeemille tilaa, olemme vain kulttuuristen uskomusten tiedostamattomia klooneja, häkkilintuja.

Tiedostamaton systeemimme on nimenomaan kokemuksellinen ja meitä erilaisiin tilanteisiin sopeuttava. Se ei ole siis mikään roskatunkio, minkälaiseksi Freud aikoinaan sen kuvasi. Kokemuksellinen systeemimme on holistinen, assosiatiivinen ja tunteiden ohjaama . Tietoinen systeemimme on rationaalinen, looginen, analyyttinen ja kulttuurisesti meihin tartutettu.

Kokemuksellinen tiedostamaton puoli meitä toimii mielikuvilla, symboleilla, vertauskuvilla ja tarinoilla, ja se muuttuu yleensä hitaasti, paitsi voimakkaissa emotionaaöisissa kokemuksissa. Esimerkiksi sairauden yhteydessä voi mieleemme iskeä tietoisuuden myrsky, jossa identiteettimme muuttuu hyvinkin nopeasti. Näin kävi minulle, kun sairastuin syöpääni ensimmäisen kerran.

Sisäisessä teatterissa pyritään parantamaan kokemuksellisen ja rationaalisen systeemien yhteistyötä, saavuttamalla ”psykodraamallinen transsi”, eli flow-tila, jossa näitä eri systeemeihin kuuluvia osiamme saatetaan luovaan ja leikilliseen tarinalliseen draamalliseen prosessiin. Voimme tehdä tietoisesti yhteistyötä tiedosamattoman puolemme kanssa taiteen keinoin, ja saavutamme näin uutta tiedostamista ja tällä katalysoimme onnistuessamme myönteistä identiteettimme muutosta.

Hyödymme erityisesti menetelmästä, silloin kun oma sisäinen maailmamme on kaaoksessa, esim. avioeron, sairauden tai työuupumuksen vuoksi. Itselläni sairaus ja sen tuoma kokemuksellinen oppi avasivat luovuuteni uuteen potenssiin.

File_000 (2)cc
Suunnittelemani kone, joka tuottaa lentäviä naisia. 

Sisäinen teatteri on oikeastaan imaginaario, johon pääsemme kun kykenemme turvallisessa hiljaisuudessa  päästämään itsemme irti kriittisistä rationaalisista puolista tarkkailijatilaan. Ja välillä taas tarjoamme sille taas tilaa.

Mielikuvitusaineiston tietoinen reflektio on tärkeää.   Voimme siis vahvasti ja tietoisesti vaikuttaa uskomuksiimme ja elämän suuntaamme psykodraamallisen leikin avulla. Voimme tehdä niitä mielikuvituksemme avulla kokemustilojamme ja niiden tunnelatausta ja uskomuksia näkyviksi. On mahdollista yhä tietoisemmin lähteä ruokkimaan positiivisia kokemustilojamme, ja voimme alkaa näin nähdä yhä tarkemmin nk. negatiivisten puoliemme positiiviset puolet.

On tärkeää, miten ohjelmoimme itseämme. Teemme uudelleen ohjelmointimme monitoroimalla, kuuntelemalla, aistimalla, nimeämällä  eri puoliamme ja saatamme ne meitä eheyttävään luovaan  leikkiin.

Tietokonehakkerit käyttävät akronyymiä GIGO – ”garbage in, garbage out”.  Jos siis syötämme sisäämme jatkuvasti roska-ajatuksia, myös elämämme muuttuu sen näköiseksi.  Kun rakennamme arvotietoisen ja hyväksyvästi läsnäolevamman elämän, muutamme elämämme yhä enemmän mukaiseksi. Sisäinen systeemimme muuttuu kokonaan toiseen tilaan:  ”brilliance in, brilliance out”.

Voimme olla laivan kapteeneita (tietoinen mieli), jotka ohjamme laivamme tuulissa ja meren tyrskyissä kulkemaan yhä selkeämmin kohden päämääräämme.  Laiva, tuulet ja meri edustavat tiedostamatonta mieltä, joiden ominaisuuksiin meidän on tutustuttava yhä tarkemmin, jotta emme eksy tai uppoa meren tyrskyissä.

Täydellisiä meistä ei koskaan tule. Olemme tuomitut ikuiseen keskeneräisyyteen, mutta eheämmiksi ihmisiksi kasvaaksemme, meidän on lakattava antamasta vain rationaalisen analyyttisen puolen mestaroida elämäämme.

Elämme taiteiden ja tietoisuustaitojen nousun aikaa. Se ei ole mikään ihme, vaan se on suuri siunaus. Tarvitsemme huikeaa tiedostamisen muutosta, muuttaaksemme ekologisesti kestämättömän, materialistisen,  monikulttuurisen  ja -uskonnollisen elämäntapamme sopusointuisemmaksi. Vanha moderni elämäntapamme tarvitsee perusteittensa täydellistä uusimista.

Toivovalmennuksessa opetan tietoisuustaitoja, ja nimenomaan tietoisuustaitoja siten, että yhdistän hypnoosivalmennusta,  luovia menetelmiä, mielikuvaharjoituksia ja perinteisiä mindfulness-harjoituksia.

Ihminen on luontaisesti tavoitteisiin orientoitunut ihminen, ja hypnoosivalmennuksen  ja luovien menetelmien viisaus tarjoavat tässä mielessä huikeaa täydennystä perinteiseen mindfulnessiin. Jokaisella meistä on ainutkertainen tietoisuustaitojen polku kuljettavanaan.  Sisäinen teatteri on siinä mielessä otollinen pohja polullemme, että se on integratiivinen, eli sen sisällä voi yhdistää vapaasti erilaisia viisausperinteitä.

WP_20151101_018 1bca
Sataa miehiä, Halleluja! 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s