Tietoisuustaidot – Tee se itse aivojen muovausta


Aivojen itseohjautuva muovautuvuus

Monet tietoisuustaitojen ammattilaiset (meditaatio-opettajat, hypnoterapeutit, psykiatrit, psykologit) esimerkiksi Linda Graham, Dan Siegel, Rick Hanson, Jefferey M. Schwartz puhuvat koulutuksistaan itseohjautuvasta aivojen muovaamisesta. Tällä tarkoitetaan sitä, että meillä jokaisella on lähtökohtaisesti mahdollisuus opetella linkittämään aivoihimme uusia hermoratayhteyksiä haluamallamme tavalla.

Meidän ei tarvitse olla ajatustottumustemme uhreja, vaan voimme aktiivisesti alkaa valita millaisia tiloja aivoissamme vahvistamme. On mahdollista elää yhä läsnäolevammin ja valita yhä tietoisemmin reaktiotavat kuhunkin tilanteeseen, mikä vähentää vaingollista stressiämme.

Tässä yhteydessä muistettakoon, että useimmalla tietoisuustaitojen äärellä työskentelevälle on selvää, että  aivomme eivät ole vain pääkopassamme. Sen sijaan aivomme ovat koko kehomme läpäisevä älykäs kokemustamme ohjaava informaatiojärjestelmä.  Kun ohjaat aivojasi, ohjaat samalla myös kehomielitilojasi, jotka peilaavat jatkuvasti ympäristöään. Kun mielesi on hälytystilassa, myös kehosi on stressitilassa.

Tie itseohjautuvuuten ei ole aina helppo. Jotkut tarvitsevat terapeutin apua alkuun päästäksensä. Toiset selviävät helpommalla, mille luo pohjaa lapsuuden hyvä, lämmin ja läsnäoleva vanhemmus, sekä tietty myös otolliset geenit. Yleisesti ottaen, ajattelen nykyään tietoisuustaitojen olevan itseohjautuvuuttamme kehittävää ja luovuuttamme avaavaa toimintaa, jolla parannamme itse omia aivojamme ja sen toimivia hermoratayhteyksiä. 

Tietoisuustaitoja, tietoista hyväksyvää läsnäoloa itseämme ja muita kohtaan, voimme opetella meditoimalla, tekemällä erilaisia mielikuvaharjoituksia sekä monenlaisilla kehollisilla ja luovilla terapeuttisilla menetelmillä. Niihin kaikkiin on sisäänkirjoitettuna tietoinen hyväksyvä läsnäolo. Jokainen ihminen voi löytää oman ainutkertaisen tiensä tietoisuustaitoihin.  Opimme taitojemme kehittyessä vaientamaan hetkiksi esimerkiksi kriittisen puolemme, joka monissa meissä estää meitä olemasta läsnä itsellemme ja muille ihmisille. Tämäkin puolemme on arvostettava puoli, mutta se on monella kansalaisella valitettavan ylikehittynyt ja kulttuuristen kapeiden uskomusten vanki.
                                                  ❤
Itselleni aivojen uudelleen linkittäminen on sisältänyt monenlaisia erilaisia harjoituksia.  Tie apina-ajattelun täyttämästä tietoisuudesta vapauteen, yhä parempaan oman tietoisuudeen ohjaukseen, on ollut pitkä. Prosessini tietty jatkuu edelleen. Onneksi näitä taitoja voi opettaa, jolloin nuoret voivat päästä lyhyemmän tien kautta levollisimpiin, läsnäoleviin tiloihin.

Keskeisiä harjoittelemisen tapoja minulle ovat olleet: Luova reflektiivinen kirjoittaminen (Sisäinen teatteri), prosessini peilaaminen muihin terapeutteihin ja mindfulness-ammattilaisiin, hyväksyvän läsnäolon retket luontoon, jooga ja erilaiset muodolliset mindfulness-harjoitukset. Kiitollisena otan vastaan oman mielen kesyyntymisen, sen, että pystyn taas keskittämään ajatuksiani yhä taitavammin haluamaani asiaan. Menneisyyden haamut kiusaavat minua nykyään harvinaisen vähän.
Processed with MOLDIV
Me olemme mielikuvituksessamme myös silloin kun luemme mielikuvituksesta.              – Aftab Omen-
Oikeastaan pidän myös lukemista ja iPad luentojen kuuntelemista tietoisuustaitojen  mielikuvitus- ja keskittymisharjoituksina, kun teet sen hyväksyvästi läsnäollen. Joudut keskittämään mieltäsi, ja täytät tietoisuuttasi uusilla näkemyksillä uteliaasti ja virtaavasti kuunnellen. Näin ei jää aikaa edes turhaan vatvomiseen ja epäedullisten hermoratojen vahvistamiseen.  Kuuntelemalla erilaisia ajattelijoita, vahvistat erilaisia puoliasi.  Erityisesti näin käy vielä silloin, kun peilaat lukemaasi kehotuntemuksiisi kirjoittaen.
                                                                  ❤
Ulkoa opeteltu tieto ei ole tietoisuustaitojen harjoittamista. Monipuolisuutesi vahvistuu, tietoisuustaitohin luettavan, luovan lukemisen ja kuuntelun avulla, ja tämikin voi edesauttaa, että vatvovien tilojen rooli elämässäsi pienenee. Neurons that fire together wire together. Vastapainona tällaiselle aktiiviselle aivojemme harjoittamiselle tarvitsemme mielen tyhjentämistä esimerkiksi luonnossa tai muodollisella mindfulness-harjoituksella. Henkilökohtaisesti uskon, että ihminen hyötyy juuri hänelle istuvista monenlaisista tietoisuustaitojen harjoittamisen tavoista.

 Tee prosessista turvallinen

Turvallisuutta ja tehokkuutta prosessiisi saat, kun jaat kokemuksesi rakkaiden kanssa. Muista seuraavat asiat, jotka muuten pätevät myös luovaan peilaavaan kirjoittamiseen, Sisäiseen teatteriin:

1. Elä tätä hetkeä. Kun olet läsnä itsellesi ja erilaisille tiloillesi, et samaistu niihin, vaan elät kokemuksiasi tässä ja nyt. Luovissa menetelmissä, teet läsnäolon peilaavasti, leikillisesti ja symbolisesti. Mitä vaikeampi asia, sitä vertauskuvallisemmin tila on hyvä kohdata, ilman samaistumista. Inhorealistisella samaistumisella tilaasi voit vahingoittaa itseäsi.

2. Anna prosessillesi tavoite. Itselläni se on ollut levollisuuden löytäminen. Joskus teen mielikuvatyöskentelyyni myös pienempiä tavoitteita. Tämä aktivoi uuden oppimista. Tyypillistä hypnoosille on ollut tavoitteellisuus, mikä puolestaan on vähemmän tärkeässä roolissa tietoisessa hyväksyvässä läsnäolossa. Siinä tavoitteet ovat yleensä yleismaailmallisia; esim. rakkaudellisen elämän ja levollisen elämäntavan löytäminen. Nykyään kyllä tehdään mindfulness-harjoituksia myös tavoitteellisesti, esimerkiksi helpottamaan kroonista kipua. Mindfulnessista ja hypnoosissa onkin paljon päällekkäisyyttä mielikuvatyöskentelyn alueella.

3. Ole sinnikäs. Toista uusia oppimiasi käytäntöjä. Jos esimeriksi huomaat säilyttäväsi mielenrauhan kohdatessasi ihmisen, joka yleensä on saanut sinut ikävään tunnetilaan, huuda mielessäsi ”hurraa!” ja tee sama seuraavalla kerralla uudestaan. Olet usein jopa vuosia, joskus vuosikymmeniä, toistanut jotain opittua tilasidonnaista käyttäytymismallia. On turha kuvitella, että päivässä muutat itsesi. Muista, kaverisi ei aktivoi tilaasi, vaan olet tehnyt sen aivan itse.

HARJOITUS

Hypnoterapeuttina yhdistän tavoitteellisia mielikuvaharjoituksia tietoiseen hyväksyvään läsnäolon ja luovaan kirjoittamiseen. Näin tekee myös amerikkalainen psykologi Linda Graham.
Seuraavassa olen kääntänyt ja mukaillut Linda Grahamin harjoituksen erilaisista sisäisistä tiloistamme mielikuvaharjoitukseksi (Grahamin harjoitus löytyy tuoreesta kirjasta Transforming Imagery):
Kuvittele käveleväsi pitkin kotikaupunkisi katua. Huomaat vastakkaisella puolella vähän liikennöityä katua, ystäväsi, joka kävelee sinua vastaantulevaan suuntaan. Huudahdat innoissasi kadun yli tervehdyksesi. Ystävä ei kuitenkaan vastaa mitään, vaan jatkaa kävelyä, ikään kuin ei olisi edes huomannut sinua.Kiinnitä huomiota nyt kehoosi. Huomaat luultavasti kehosi energiatason laskevan. Kiinnitä huomiota, millaisia ajatuksia ja mielleyhtymiä alkaa nousta tietoisuuteesi.
Ehkä jotain tämän tapaista: Outoa, ehkä ajattelet, tai Vau, onpa hän taas ajatuksissaanehkä minun pitää yrittää uudestaan tai Voi ei, ehkä minun ei pitäisi häiritä häntä. Vai nouseeko mieleesi ajatus, että Mitä olen tällä kertaa tehnyt väärinja sen mukana mieleen nousi monia menneitä tapahtumia.
Nyt kuvittele, että hihkaiset tervehdyksesi uudestaan, ja ystäväsi näkee sinut, hän hihkaisee iloisena tervehdyksensä. Nyt huomaa ja aisti toisenlainen kehosi reaktio, joka seuraa siitä, että ystäväsi ottaa kontaktin sinuun. Hän hymyilee, ja energiatasosi nouseeTarkkaile hetki taas kehosi tilaa. Hihkaiset ehkä mielessäsi iloisena, jee, hän havaitsi minut..minkälaisia ajatuksia ja tiloja tästä seuraa, ehkä helpotusta ehkä kiitollisuutta?
Vietä hetki aikaa sen kanssa, että nimeät millaisia tiloja olet tämän harjoituksen aikana löytänyt itsestäsiehkä Heikon itsetunnon, Syyllisen puolen, ehkä Kiitollisen puolen ja Iloisen lapsellisen puolesi tai jotakin aivan muuta?
Joka kerta kun havainnoit omia tilojasi, vahvistat niitä tiloja, joihin kiinnität huomiotasi. Ja kun tätä aistimista ja nimeämistä teet, mahdollistat tulevia reaktioitasi, jotta voit valita joka kerta tilojasi viisaammin seuraavan kohtaamisen aikana.
LUETTAVAA:
Kati Sarvela, Sisäinen teatteri – Luova kirjoittaminen tietoisuustaitona, Kuumussa Virtaa Oy, 2013
Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s