SOTE-soppa ja Aijan Hammas

TAUSTAA

Olemme Aijan Hampaassa tovin paneutuneet SOTE-soppaan, emmekä valitettavasti löydä ydintä virkamiesvalmistelun kapulakielisistä luonnoksista. Ohessa kuitenkin mietteitämme sopasta aineksineen.
Olemme pieni yksityinen vastaanotto Kuhmon maaseutukaupungissa. Vahvuuksiamme ovat yksilöllinen asiakaslähtöinen kokonaishoito, särkyhoidot ja erikoistuminen pelkääviin aikuispotilaisiin. Vastaava hammaslääkäri on saanut aikuisten pelkopotilaiden hoitoon terapia-alan koulutuksen.
Vastaanotolla on ollut osa-aikaisesti toinen hammaslääkäri sekä omistaja suuhygienisti. Syrjäseutujen tapaan hammaslääkärien saaminen on sekä Kuhmon terveysaseman, että Aijan Hampaan haaste.
Olemme nauttineet työstämme sekä omannäköisestä toiminnastamme. Keskeistä on myös omasta hyvinvoinnistamme huolehtiminen – oma persoonamme on tärkein työkalumme. Olemme toistaiseksi saaneet yhdessä päättää minkälaista asiakaslähtöistä tai potilaslähtöistä hoitoa annamme.
Potilaslähtöisyydellä tarkoitamme asiakkaan kannustamista suurempaan vastuuseen terveydestään. Käytämme aikaa myös kuunteluun ja hyväksyvään läsnäoloon, siinä määrin kuin mahdollista. Olemme kiinnostuneita asiakkaittemme terveydestä ja tarinoista kokonaisvaltaisesti. Tavoittelemme yhteistoiminnallista tilaa, jossa asiakas oppii uusia asioita tukemaan suunsa terveyttä. Emme ole toimenpidetehdas! Olemme myös pysyneet hintatasolla Kainuun ja etenkin valtakunnan keskitasoa edullisempina.


SOPAN KIRPEYS


Vastaava hammaslääkärimme ei ole hoitanut lapsiasiakkaita 30 vuoteen. Mikäli palveluntuottajaksi siirrytään, tulee vastaanotolle kaikenlaisia potilaita. Tämä tuskin on eduksi asiakkaille tai pienille vastaanotoillekaan. Toivotamme kyllä tervetulleeksi töihin lapsia hoitavan hammaslääkärin, jos sellainen löytyy.
Eikö ole potilaan ja pienen vastaanoton henkilökunnan etu sallia erikoistuminen asiakaskunnassa ja heidän palveluissaan? Eikö pienille erilaistuneille vastaanotoille tulisi antaa mahdollisuus hoitaa asiakkaita siten, että he näkevät asiakaslähtöisyyden ja laadukkaan hoitamisen varmasti toteutuvan? Eräs virkamies jopa ehdotti, että voihan hoitaa vaikkapa lapset niin huonosti, etteivät he halua tulla kyseiselle vastaanotolle. Näinkö toteutamme asiakaslähtöisyyttä, pykälien kirjaimen täyttämiseksi?
Lukiessamme ehtoja päästä maakunnan palveluntuottajaksi koemme nyt luotavan järjestelmälähtöistä eikä asiakas- tai potilaslähtöistä palvelua. Näin siitä huolimatta, että suunnitelman julkiteoroassa puhutaan kauniita sanoja asiakaslähtöisyydestä.  Jo palveluntuottajaksi hakeminen hirvittää – miten paljon se vaati paperisotaa? Mitä muuta byrokratiaa ja kustannuksia pienelle vastaanotolle uusi järjestelmä luo? Joudummeko seurustelemaan yhä enemmän koneiden kanssa? Ollaanko luomassa järjestelmää suurille ketjuille, ei erityispalvelua ja yksilöllistä hoitoa antaville vastaanotoille? Miten käy SOTE-uudistuksessa yritysten työntekijöiden, jossa ulkoinen pätevyys ja byrokratian koukeroiden toteutumiset tuntuvat olevan tärkeämpiä kuin aito potilaslähtöinen laadukas hoitaminen?
Yhdysvalloissa on avattu paljon pieniä vastaanottoja, joilla keskitytään antamaan henkilökohtaista asiakaslähtöistä hoitoa. Joskus siellä on pelkkä lääkäri paikalla, joskus myös hoitaja. Yksilöllinen kuunteleva hoitaminen ja asiakkaan kohtaaminen tuo tyydytystä sekä henkilökunnalle että potilaalle. Ymmärrämme, jos suuri yksikkö velvoitetaan ottamaan vastaan kaikenlaisia asiakkaita, mutta miten käy pienten erikoistuneiden vastaanottojen?

KOHTI MAAKUNNAN OHJAAMIA TERVEYSTEHTAITA? ENTÄ ASIAKAS?

Jo Kanta-palveluun siirtymisen huomaamme lisäävän huomattavasti byrokratiaa. Raportointivelvollisuus lisääntyy uudessa SOTE -suunnitelmassa asiakkaan kohtaamisen kustannuksella. Terveydenhuollon uudistuksen väitetään olevan asiakaslähtöinen, mutta näemme tässä sopassa vain vähän paneutumista siihen.
Eniten terveydenhuollon apua tarvitsevat kykenevät harvoin yksin tekemään punnittuja valintoja. He ovat usein moniongelmapotilaita, joita tuskin kukaan tuottavuuden nimissä haluaisi hoitaa. Koskaan emme ole käännyttäneet tällaista asiakasta pois. Heitä on tullut esimerkiksi sosiaalitoimiston lähetteellä.
Tarjoutuuko heille sitten aito valinnanmahdollisuus SOTE-uudistuksessa? Miten se toteutuu? Jotta ihmiset voivat päättää, tarvitsevat he paljon kuuntelua, tietoa ja tukea. Potilaan ja terveydenhuollon ammattilaisen kohdatessa läsnäolevasti syntyy itseohjautuvuutta sekä vastuullisia valintoja. Tähän kohtaamiseen jäänee byrokratian lisääntyessä yhä vähemmän aikaa.
SOTE-sopasta saa vaikutelman, että keitos on hyvinvoivia kansalaisia sekä suuria yrityksiä varten. Se on tiedostavia, varsin terveitä ihmisiä varten. Se on heille, jotka kykenevät ja joilla on varaa tehdä valintoja. Asiakkaiden valinnanmahdollisuudet kapenevat, jos pienet yritykset kaatuvat suurten edessä.
Potilaslähtöiseen hoitamiseen paneutuessa huomaa keskeistä olevan motivoitunut henkilökunta, työstä nauttiminen, aika kuunnella asiakasta sekä kiinnostus hänen yksilöllisistä ongelmista ja tarpeista. Lisäksi on tärkeää hoitohenkilökunnan tunne mahdollisuudesta vaikuttaa työhönsä.
Olennaista kaltaisemme pienen työyhteisön kannalta on, antaako SOTE-uudistus tilaa oman itsemme ja asiakkaidemme näköiselle toiminnalle. Onko meidän luovutettava, myytävä vastaanotto ketjulle ja siirryttävä kasvottomiksi työntekijöiksi palvelemaan maakuntaa ja tekemään voittoa terveystehtaiden osakkeenomistajille? Pienen vastaanoton toimintaa ei pidä vaikeuttaa byrokratialla ja kohtuuttomilla vaatimuksilla, joissa ei huomioida suurista vastaanotoista poikkeavaa tilannetta. Muuten tapetaan erityistaitoja omaavat motivoituneet pienyritykset ja todellisuudessa vähennetään asiakkaan valinnanmahdollisuuksia. Asiakkaat siirtyvät kasvottomien monumentaalisten instituutioiden asiakkaiksi, ja yrittäjät kloonatuiksi työntekijöiksi. Emme soisi tämän toteutuvan.
Postilaatikko täyttyy jo ketjujen ostotarjouksista. Haaskalinnutko ovat jo kuolemaa tekevien pienten eläjien kimpussa?

Aijan Hammas Oy
Suuhygienisti Aija Porkka                  Vastaava hammaslääkäri Kati Sarvela

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s