Kolmen silmän näkymää paranemiseen, toipumiseen ja eheytymiseen

Kun sairastut johonkin sairauteen, voit parantua, toipua ja eheytyä.


Kun näiden käsitteiden kanssa työskentelee, voi aivosi mennä solmuun. Ainakin omani menevät. Itselläni on ollut vaikeuksia hahmottaa näiden eri termien käyttöä.

Seuraavassa analysoin ja samalla selvennän omia tapojani käyttää näitä käsitteitä, peilaten ajatteluani mm. psykiatri Dan Siegelin ja Ken Wilberin integraaliin ajatteluun (vertauskuvalliseen kolmen eri tietämisen silmän tarjoamiin näkymiin).

Wilberin ajattelu juontaa muuten kristillisestä mystiikasta, vaikka kolmannesta silmästä puhutaan toki myös idän filosofioissa. Kolmen silmän kristillisistä juurista tulee muuten vääjäämättä mieleeni Stanley Block, Mind-Body Bridging-menetelmän kehittäjä. Kun häneltä kysyttiin koulutuksessa, jossa itsekin läsnä, onko hän ammentanut menetelmäänsä aineksia budhalaisuudesta, hän vastasi kielteisesti. Sen sijaan hänen inspiroijana oli ollut kuulemma kristillinen mystiikka.

Kolmen silmän “katseen”, eli erilaisten tietämisen tapojen avulla, saamme huikean panoramanäkymän terveyteen ja sen edistämiseen. Kun teemme työtämme monikatseisesti, kannustamme asiakkaitamme ja tietty myös itseämme, omaehtoiseen toipumiseen, parantumiseen ja eheytymiseen. Perinteisen länsimaisen lääketieteen ammattilaisina käytämme, tietty, ennen kaikkea länsimaisen lääketieteen tarjoamia metodeja, mutta emme karsasta muidenkaan silmiemme käyttöä.

Kolmen silmän panoraamanäkymään tarvitsemme tiivistä yhteistyötä sekä perinteisen terveydenhoitojärjestelmän sisällä ja täydentävien sekä perinteisten hoitomuotojen välillä. Olemme dialogisessa, avoimen uteliaassa, terveydenhoidon moniammatillisessa yhteistyössä keskenämme. Tällöin on mahdollista, että  hoidamme potilaitaan kokonaisvaltaisesti; olemme potilaillemme enemmän kuin vain ammattilaisten summa.

🌹

Parantuminen (healing)

Käsitettä parantuminen  käytän silloin,  kun puhun ensimmäisestä silmästä, lihan silmästä. Katsomme potilasta tällöin ensisijaisesti empiirisanalyyttisten tietämisen katseen kautta.

Etymologisesta sanakirjasta katsottuna paranemisella tarkoitetaan paremmaksi ja terveemmäksi muuttumista. Tarkoitan paranemisella somaattista tervehtymistä. Perinteisesti lääketieteen ammattilaiset ovat parantaneet ja potilaat ovat parantuneet.

Paranemisessa korostuu fyysinen tervehtyminen ja näyttöön perustuvat parantavat metodit. Tämä siitä huolimatta että taitavat “parantajat” kautta aikojen ovat aktivoineet potilaan omia eheyttäviä ja omaehtoisen toipumiseen liittyviä voimavaroja.

Parantumisen liitän ihmisten lihallisuuteen, soomaan. Kokonaisvaltaisen kehomieli-lääketieteen edustajana tiedän, että ruumiimme solumuistiin on kirjoitettuna kokemuksemme ja syvimmät tuntomme. Fyysiset sairautemme ovat paitsi molekyylibiologia, myös somaattisia tarinoita. Soomaan vaikuttaa perimän lisäksi mm. sosiaaliset suhteemme ja itsereflektio- sekä hyväksyvän läsnäolon taitomme.

🌹

Toipuminen (recovery)

Spontaanin toipumisen käsite on tulee lääketieteen kielestä ja sillä tarkoitetaan potilaan toipumista ilman vaikuttavaa hoitoa. Sana on johdannainen latinan sanasta sponte, jonka merkitys on ”omasta tahdosta”.

Toisaalta toipuminen voidaan myös nähdä omaehtoisena itsensä parantamisena. Ihminen voi itse aktiivisena toimijana päättäen tehdä järjellisiä asioita, jotka edistävät toipumista sairaudesta tai vaikkapa mielenterveysongelmasta, esim. masennuksesta, alkoholismista tai muusta addiktiosta. Tällaista järkevää toimintaa voi olla vaikka liikunta, elämäntapojen tietoinen muuttaminen, kuten ruokavalion muutos.

Toipuminen on toisen silmän, mielen silmän toimintaa, jossa korostuu ihmisen oma aktiivisuus rationaalisena ja sosiaalisena käytännön aktiivisena toimijana. Omaehtoiseen toipumiseen tarvittavaa tietoa saamme sosiaalisesti leviävistä asiatiedosta, esim. somesta, artikkeleista, kirjoista ja eri terveysjärjestöjen oppaista.

Sairas  voi toipua sairaudesta, vaikka hän ei olekaan ”lihallisesti parantunut”. Tällöin hän voi kokea kroonisesta tai fataalista sairaudesta huolimatta itsensä terveeksi.

💕

Eheytyminen (integration)

Ken Wilberin mielestä kysymys siitä, missä sairaus sijaitsee, on hyvin mielenkiintoinen. Entä jos onkin niin, että moni ihminen sairastaa, koska koko biosfäärimme, luontomme ja ympäristömme kärsii? Eheytyminen liittyy sisäiseen tasapainoon ja yhteisölliseen, koko luomakunnan väliseen, harmoniaan.

Ken Wilberiä täydentää hienosti psykiatri Dan Siegelin ajattelu: Puutteellinen vanhemmuus aiheuttaa valtavan määrän inhimillistä kärsimystä, joka ilmenee sekä fyysisinä stressiperäisenä sairastamisena että mielenterveysongelmina. Jotta lapsi kasvaa terveeksi yksilöksi, tarvitsemme koko kylän, varustettuna hengen ja luonnon voimaannuttavalla energialla, eheyttämään ja rakastamaan häntä.

Ihminen on myös henkinen ja kolmas silmämme onkin mietiskelevä silmä (eye of contemplation). Se on tekemisessä monenlaisten tunnelatautuneitten tilojemme kanssa. Kolmannen silmän toiminnasta tulemme tietoiseksi, kun olemme hyväksyvästi läsnäolevia toisen inhimillisen olion ja itsemme kärsimykselle.

Kehitämme kolmatta silmää viettämällä sisäistä aikaa; mietiskelemällä, meditoimalla, rukoilemalla ja hyödyntämällä taiteellisia flowtiloja. Tällöin Dan Siegelin sanoin, mielitajumme ja aktiivinen, toiminnaksi kanavoituva myötätuntomme toisia ja itseämme kohtaan lisääntyy. Emme jäykisty katsomaan asioita vaan kapeasta perspektiivistä käsin, vaan hyväksymme todellisuuden yhteen näkökulmaan taipumattomuuden.

Eheytyminen eli integraatio tarkoittaa sitä, että meistä kasvaa yhä taspainoisempia ja vastuullisempia ihmisiä. Emme jää kiinni itseämme ja muita vahingoittaviin kokemustiloihin, kun kolmatta silmää kirkastamalla tietoisuutemme ohjauskyky paranee. Ohjaamme yhä taitavammin tilasidonnaista ajatteluamme ja samalla ruumiimme energia- ja informaatiomolekyylivirtoja. Tunnemme myötätuntoisen yhteytemme toisiin ihmisiin, luomakuntaan ja koko maailmankaikkeuteen ja tämä kanavoituu aktiiviseksi kansalaistoiminnaksi.

Tällä henkistymisellä on moninainen myönteinen vaikutus fyysiseen terveyteemme, mutta myös luonnon ja yhteisömme hyvinvointiin. Meditaatiolla, rukouksilla, taiteellisilla flow-tiloilla ja mielikuvaharjoituksilla on somaattisia vaikutuksia. Viime kädessä ihminen voi eheytyä kuolemansairaanakin. Tällöin hän hyväksyy  kärsimyksen, kaiken katoavaisuuden ja oman elämän rajallisuuden.

Eheytymiseen tarvitsemme hyvää realiteettitajua, maadoittumista, uteliaisuutta, leikillisyyttä ja harmoniaan pyrkimistä, jota löytyy  parhaimmillaan transmodernilta *) ihmiseltä. Kolmannen silmän katse ei siis lähde postmodernista “antaa kaikkien kukkien kukkia”, vaan juurevasta olemisesta.

Paraneminen, toipuminen ja eheytyminen syleilevät erottamattomasti toinen toisiaan. Tervehtyminen on kokonaisvaltainen prosessi.

(Tämä FM Francisco Valenzuelan kirja psycho-oncologiasta oli inspiroijana tähän pohdiskeluuni. Sielä esitellään myös tämä Wilberin kolmen silmän teoria. )

🌹

*) Transmodernismi= Transmoderni kulttuuri on postmodernin pirstoutuneen kulttuurin jälkeinen kulttuuri. Käsite on alunperin argentiinalaismeksikolaisen filosofin, Enrique Dusselin. Se yhdistää premodernia, modernia ja postmodernia ajattelua. Transmodernismi arvostaa ihanteellisuutta, sosiaalista optimismia, jaloutta ja pyhyyden kokemista. Lisäksi se pitää keskeisenä ihmisen henkistä kasvua. Transmoderni ihminen haluaa löytää elämälleen merkityksen ja hän haluaa kokea, että hänen elämällään on tarkoitus. Viisauteen kasvaminen ja sen opastus tapahtuu transmodernissa kulttuurissa koko ihmiselämän ajan. Globaalisti transmoderiin aikaan siirtyminen merkitsee sitä, että ihminen siirtyy Eurooppa-keskeisestä ajattelusta ajatteluun, jossa tiedostetaan marginaalissa olevien kulttuurien vahvuudet. Käytännössä tämä merkitsee vanhojen valtahierarkioiden vähittäin tapahtuvaa tasoittumista.Transmodernissa kulttuurissa tiedostetaan entistä paremmin oman kulttuurin heikkoudet, ja transmoderni kulttuuri voi ottaa vastaan hyödyllisiä ajattelu- ja toimintatapoja alkuperäiskansojen viisaudesta. Ihminen luopuu omasta kulttuurisesta ylemmyydestään ja laskeutuu tasa-arvoiseen dialogiin muiden kulttuurien kanssa. Ihminen tulee tietoiseksi oman kulttuurinsa hierarkioista, joilla alistetaan sekä ihmisryhmiä että tapoja elää ja tietää. Samalla kuolee länsimainen yhden egon malli, ja hyväksytään ihmisen monitilaisuus, mikä johtaa samalla ymmärrykseen pluralistisesta todellisuudesta: Oikeita elämäntapoja voi olla monenlaisia.

#tietoisuustaidot #paraneminen #toipuminen #eheytyminen #kenwilber #dansiegel #transmodernismi

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s